Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

 Inför omkörningsförbud

Annons
E 18, Karlskoga. För tjugo år sedan inträffade en dödsolycka på genomfartsleden. Enligt skribenten orsakades olyckan av att en lastbil körde mot rött ljus och alldeles för fort innan den kolliderade med en personbil.Arkivbild: Håkan Risberg

Under senare år har man ofta kunnat läsa i lokaltidningarna om trafikolyckor på E 18, förorsakade av att långtradare har gjort omkörningar. Tre sådana olyckor har inträffat de senaste dagarna. I tidningsartiklar och insändare har man sagt att det troligen måste hända en dödsolycka innan någon åtgärd vidtas.

En dödsolycka har redan hänt, men det är nu 20 år sedan så de flesta har nog glömt den. Den inträffade i korsningen av Sommarvägen och E 18 i Immetorp.

Kl 21.25 den 23 augusti 1992, en regnig och disig söndagskväll, skulle 18-årige Magnus Persson korsa E 18 i sin Volvo. Efter att nyss släppt av sina tre medpassagerare, som varit på golftävling med Magnus på annan ort, kör Magnus ut på E18 och rammas då av en 50-tons norsk långtradare som just hade gjort en omkörning av ytterligare en norsk långtradare (kompis med den krockande föraren) samt av en mind-re personbil med kvinnlig förare.

Långtradaren körde in i vänster sida på Volvon med en hastighet av cirka 90 km/tim och krossade praktiskt taget både Volvon och Magnus. Efter olyckan gick polis och åklagare ut i pressen och förklarade att hastigheten var den lagstadgade

70 km/tim enligt färdskrivardiagrammet. Beträffande trafikljusen var det inte bevisat att långtradaren kört mot rött ljus. Misstanke om brott förelåg därför inte.

Som anhörig till Magnus begärde jag att få se färdskrivardiagrammet. Det visade sig då att hastigheten hade varit 20 km högre än vad som angivits. Diagrammet sändes på min begäran till Tyskland för expertgranskning hos det företag som tillverkat färdskrivaren.

Enligt svaret var hastigheten 89 km/tim i krockögonblicket och att föraren hade ökat farten från 70 till 90 km/tim de sista 500 metrarna, då omkörning av de två bilarna skedde. Ingen inbromsning hade gjorts före krocken.

Den kvinnliga bilföraren har vid flera vittnesförhör bekräftat att långtradaren kört mot rött ljus. Åklagaren påstod att hon inte var trovärdig utan att han trodde mer på den andre norske föraren, som körde efter kvinnans bil och som påstod att ljuset var grönt.

Enligt polisens kontroll av rödljuskörningar, både före och efter olyckan, kom man fram till att cirka 200 000 kör mot rött ljus per år genom Karlskoga, varav en tredjedel är lastbilar.

Denna olycka är nog den som är mest omskriven i press, radio och tv. Under två år cirkulerade fallet runt i det svenska rättsväsendet. Det har överklagats till Regionåklagaren, Riksåklagaren, Justitieombudsmannen (JO), samtliga inblandade ministrar, Sveriges riksdag och Riksdagsrevisorerna. Även norska rättsväsendet har varit inkopplat.

En riksdagsman från Örebro län, Hans Karlsson, tog upp frågan i riksdagen genom att ställa dåvarande justitieministern Gun Hellsvik mot väggen och kräva att hon skulle förklara varför rättsväsendet inte har skött sin uppgift i det här fallet.

Slutresultatet blev ett brev från åklagaren Karl-Erik Antonsson, ställt till Magnus Perssons dödsbo, med texten: Beslut: Åtal kan inte väckas mot den norske föraren då brott inte kan styrkas.

Vi anser att detta fall är den största rättsskandalen i Sverige i modern tid.

Om förbud mot omkörning rått vid olyckstillfället hade denna olycka aldrig inträffat och Magnus skulle säkert ha levt i dag och nu varit 38 år.

Jag anser att Trafikverket bör ta sitt förnuft till fånga när de läser den här artikeln och beslutar om omkörningsförbud på E 18 genom Karlskoga.

Evert PalmqvistKarlskoga

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons