Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumenterna ska kunna kräva ersättning i hela EU

Annons

Européer tycker om att resa. Vi bokar mer än en miljard semesterresor varje år. Under sommarmånaderna reser varannan EU-medborgare bort åtminstone en gång.

Tack vare EU-reglerna om konsumentskydd kan de många människor som bokar semesterpaket känna sig trygga. Det vet att de kommer att kunna ta sig hem även om den resebyrå som bokade deras flygresor, hotell och bilar går i konkurs.

EU-kommissionen vill utvidga detta skydd till att omfatta många fler semesterfirare. Ett år efter det att kommissionen lade fram ett förslag om ändring av reglerna har de fortfarande inte lagfästs. Europaparlamentet gav sitt starka stöd till förslaget i mars i år. Nu gäller det för medlemsländerna att nå en överenskommelse. Jag uppmanar därför ansvariga ministrar att vara ambitiösa och fortsätta att arbeta för denna reform. EU-medborgarna förtjänar att få dessa nya regler införda så snart som möjligt.

Varför behöver vi nya regler?

Nuvarande regler antogs redan 1990. Sedan dess har sättet att boka semester förändrats betydligt. Tidigare bokade de flesta människor i Europa en arrangerad paketresa hos sin lokala resebyrå. Numera använder allt fler konsumenter internet för att själva lägga upp sina resor.

Omkring 23 procent av resenärerna bokar traditionella paketresor, men 20 procent väljer nu ”nya paket” genom att skräddarsy en resa på nätet. Exempelvis kan man boka flyg och hotell hos en leverantör och hyra bil via en annan webbplats. Många resenärer vet dock inte vilket skydd de har om något går fel. Det är därför vi måste uppdatera reglerna för att hålla jämna steg med den föränderliga marknaden. EU-reglerna om paketresor måste vara anpassade till den digitala tidsåldern – och medborgarna behöver veta vilka rättigheter de har.

Vilka fördelar kommer de nya reglerna att innebära? Den reform som EU-kommissionen föreslår kommer att ge betydande fördelar. De uppskattningsvis 120 miljoner konsumenter som köper skräddarsydda resor kommer att få ett bättre skydd, särskilt när de handlar på nätet. De kommer att få veta vilken produkt de köper och vilken typ av skydd som ingår i deras researrangemang. De kommer också att dra nytta av strängare kontroller och ökad öppenhet när det gäller prishöjningar efter det att de har undertecknat ett avtal.

Dessutom kommer reformen att tydliggöra vem som är ansvarig om något går fel. Resenärer kommer även att få ytterligare rättigheter gällande avbokningar, till exempel vid oundvikliga och extraordinära omständigheter på destinationsorten, samt förbättrad tillgång till rättsmedel. För första gången kommer konsumenterna att kunna kräva ersättning i hela EU för eventuell immateriell skada, till exempel för en förstörd semester.

Dessutom kommer företagen att gynnas. Reformen kommer att minska byråkratin och skapa lika villkor genom att nationella system för skydd vid insolvens kommer att erkännas i andra medlemsländer.

Men innan EU-medborgarna kan dra nytta av de nya reglerna måste Europaparlamentet och medlemsländerna komma överens om den slutliga texten. Jag uppmanar ministrarna att snabbt gå vidare. Om de når en överenskommelse under hösten kommer förhandlingarna att kunna avslutas och de nya reglerna antas i början av nästa år.

Inom en mycket snar framtid kan då ännu fler konsumenter i EU fullt ut njuta av sin semester med exakt vetskap om vilket skyddsnät kan de förlita sig på under den mest värdefulla tiden på året.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons