Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Melodifestivalen - bara en uppblåst bubbla"

Annons
Peter Flack.

Den stora vackra melodifestivalcirkusen har lämnat Örebro och dragit vidare och vår stad blir sig aldrig mera lik. Eller?

Jag tittade på kartan – och kors i taket – någon hade prickat dit Örebro. En melodifestivalseffekt, så klart! Jag har en känsla av att näringslivskontoret har telefonkö den här veckan från företag som omedelbart vill etablera sig i en stad som arrangerat en deltävling i melodifestivalen. Det är ju bara ett 20-tal städer som tidigare under åren gjort detta, så man begriper ju hur ”stort” det är. Jag hoppas bara att vi har lägenheter så det räcker till alla som nu vill flytta hit. För i tidigare arrangörsstäder – Sandviken, Skellefteå, Örnsköldsvik, Västerås, Karlskrona med flera – råder numera bostadsbrist.

Dessutom är det i få städer man kan festa så vilt som Örebro. Får man tro Aftonbladet var en av artisterna så bakfull efter festen på Örebro slott att hon inte kunde göra sig rättvisa på genrepet dagen efter. Tänk vad vi kan festa i Örebro när vi bjuder till. Och så skönt att vi har så generösa representationsregler när det gäller ”vissa” arrangemang.

Allvarligt talat: Självklart var det värt besväret att jobba och ”lobba” för att få en deltävling till Örebro. Hatten av för dem som lyckades. Örebro har stolta anor i schlagersammanhang och självklart ska vi vara med i den här cirkusen.

Men jag upplever nästan en sorts förvåning över att vi verkligen har genomfört deltävlingen. Varför skulle vi i Örebro inte klara av det? Det begriper jag inte. Och jag missunnar verkligen ingen den här schlagerupplevelsen, men jag vill ifrågasätta hur det gick till och framför allt ”vad vi får tillbaka”.

När någon välbetald marknadspajas låter kommunstyrelsens ordförande Staffan Werme framträda i pressen och tala om ett marknadsvärde för Örebro på runt 50 miljoner kronor så känns inte ”Kejsarens nya kläder” så långt borta. Det är ju fantastiska siffror.

Vad är marknadsvärde? Hur räknas det ut? Hur mäter man effekten av det och under hur lång tid? Vi talar om pengar som inte finns. Jag kan göra en uträkning som visar att nämnda värde är minst 100 miljoner. Man behöver nämligen inte vara så noga med pengar som inte finns. Det viktiga är att man lyckas övertyga den som verkligen betalar att pengarna kommer tiofalt tillbaka.

Örebro kommun – som bland annat betalar pengar till Örebrokompaniet för att de ska marknadsföra vår stad – har alltså utöver detta bidrag satsat 1,2 miljoner på melodifestivalen. Så sägs det. Man behöver inte vara mattesnille för att förstå att den verkliga kostnaden för kommunen och dess olika bolag är mycket större. Den reella kostnaden får vi kanske aldrig reda på, men det vore klädsamt om man redovisade ”alla” kostnader i samband med arrangemanget.

Men okej, låt oss säga att Örebro kommun väljer att lägga just 1,2 miljoner på ett evenemang som inte på något sätt har med Örebro att göra. Får man fråga: varför? 1,2 miljoner är rätt mycket pengar att göra reklam för. Borde vi inte i första hand marknadsföra det vi i Örebro är bra på och det som är unikt för Örebro? Är det någon som på allvar tror att en strid ström av bussar kommer att rulla in till Örebro efter det att slottet har visats i tv några sekunder?

Vår stad besöker man för att den är vacker och bjuder på Wadköping, Svampen, Kilsbergen, Hjälmaren, Gustavsvik, Open Art, O helga natt, teater, revy, fotboll, Svenska kammarorkestern och mycket, mycket mera. Det är det här vi behöver marknadsföra. Hur mycket av detta kom fram i tv? Någon undrade om vi hade fäktningskurser på slottet?

Vårt stora public service-företag Sveriges television, ihop med olika produktionsbolag, är arrangör av festivalen. Jag menar att de idkar en form av utpressning mot svenska kommuner och säger att ”om ni inte betalar så får ni ingen festival”. Hur väl det här stämmer överens med det avtal SVT har med staten vet jag inte, men jag trodde att licensavgifterna och statens bidrag skulle betala produktionerna och inte kommunerna.

Jag frågar mig: Har SVT betalat hyra för Conventum? I så fall, på vilket sätt? Hur mycket? Vilka regler gäller för den som har ett evenemang och vill hyra in sig på Conventums arena? Får alla bygga en tält-garderob på gatan? Vem avgör vilka evenemang som så betydelsefulla för Örebro att kommunen måste fjäska med slottskalas?

Jag tycker det är stötande att Örebro kommun så blåögt spelar med i det här fjäskandet och sätter sig i knäet på SVT.

Handen på hjärtat, hur många tror ni minns var ”andra chansen” gick av stapeln om någon vecka?

Min blygsamma framtoning förbjuder mig att jämföra melodifestivalen med vår verksamhet på Parkteatern men låt oss ta ”O helga natt” som exempel. Det är ett arrangemang som skapats och produceras i Örebro och ingen annanstans. Det är unikt för Örebro och sänds numera också i tv, med ljuvliga bilder från Stortorget och Nikolaikyrkan. Här kan vi kanske börja tala om ett marknadsvärde för vår stad.

En annan sak: Många recensenter är ense om att melodifestivalen är ett mycket mediokert underhållningsprogram som färre och färre orkar titta på. När nästan tre miljoner kollade sändningen från Örebro så valde över fem miljoner svenskar att göra något annat. Är det inte dags att sticka hål på den här uppblåsta bubblan och ta det för vad det är? En enkel schlagertävling som många tycker är kul.

Till sist: NA bevakade meloditävlingen så att man nära nog spräckte byxorna. När fick ett regionalt stort evenemang samma uppmärksamhet? Flera sidor varje dag i en veckas tid skildrade varje liten ynka vinkel av ”andra chansen”. Det enda man missade var ett rejält reportage om dem som blåste upp ballongerna. Det var synd.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons