Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiker och massmedia befinner sig i "fel djungel"

När jag i tv hör och ser tre partiledare som räknas till förlorarna i årets val förklara att de hade drivit en mycket bra valrörelse kommer jag att tänka på nedanstående anekdot.

Annons

”En expedition var på väg genom Afrikas savanner. Först i karavanen gick ledaren och röjde väg med sin machete. Efter honom kom alla deltagarna i karavanen stolta och nöjda över sin ledare som banade en så bra väg för dem.

Plötsligt hörs ett utrop från en av deltagarna i karavanen,”Fel djungel mina vänner.” ”Detta kan inte vara möjligt” ropar alla tillbaka.. Här går det ju så bra för oss.

Sentensen: Det viktigaste för en ledare är inte att allt går bra och lätt utan det viktigaste är att befinna sig i rätt djungel det vill säga där målet kan nås. Alla som gjort värnplikten har lärt sig uttrycket ”utan spaning ingen aning”. En framgångsrik ledare kan se ”runt hörnet”.

Nog är det ett märkligt fenomen att makthavare, oavsett om det gäller företag, politik, kyrkor eller andra organisationer har så svårt att tolka de tecken i tiden som förebådar en förändring. I stället tvingas många ledare att närmast chockartat tvingas inse att tiden har sprungit ifrån dem. Den verklighet man baserade sina beslut på fanns inte längre.

Exemplen på detta fenomen är många. Företaget Facit i Åtvidaberg dominerade marknaden för kontorsmaskiner i Sverige under flera decennier. År 1970 kom att bli höjdpunkten i Facits historia. Antalet anställda i koncernen hade vuxit till 14 000, bolagets omsättning uppgick till en miljard kronor. Två år senare var Facit konkursfärdigt. Japanernas elektroniska kontorsmaskiner hade i stället tagit över marknaden med en teknologi som Facitledningen inte trodde på.

Samma grymma öde mötte klockindustrin i Schweiz som hade cirka 90 procent av klocktillverkningen i världen innan Texas Instruments och Seiko presenterade sina digitala ur.

I England slogs i stort sett hela den stora bilindustrin ut medan det sönderbombade Tyskland började bygga bilar igen som snabbt blev dominerande på världsmarknaden.

Chefen för världens största elektronikindustri IBM till exempel konstaterade på 50-talet i sina framtidsprognoser att fyra jättedatorer skulle klara världens databehov.

Då låg Apples Mac redan i pipeline hemma i Steve Jobs garage. Början till nedgång tycks paradoxalt nog inledas när företaget står på toppen. Då är det knappast ett gynnsamt läge att förändra sig när allt går så bra.

Ett annat klassiskt exempel är när DDR firade sitt 40-årsjubileum i oktober 1989 med stora festligheter. Ingen av alla de stats - och regeringschefer som höll beundrande tal för Honecker anade då att Berlinmuren skulle falla en månad senare och DDR som stat gå till historien.

Sverigedemokraternas valframgång i årets val blev en chock för både det politiska och mediala etablissemanget.

Vi gjorde en mycket bra valrörelse säger samtliga partiledare.

Möjligen får ett yttrande av detta slag mera ses som en terapi för sorgsna själar än något som har med verkligheten att göra. Allt gick lätt och bra i djungeln. Problemet var bara det att man befann sig i fel djungel.

Författaren Arthur Koestler har i sin bok Janus en intressant betraktelse över hur ledare ska lära sig att ”hitta rätt djungel”. Eller med andra ord. Tolka tidens tecken.

Han skiljer på händelser och processer. Händelserna är medias förstasidesnyheter.

Många förleds att tro att rubrikerna visar på en utveckling framåt. Årets val har verkligen verifierat Koestlers tes.

Det är i stället ”underströmmarna ” i folkdjupet som visar på framtiden. Några samtal med taxichauffören, snack med en gymkompis, små insändare i tidningen, bloggar och kommentarer på nätet, nya boktitlar, låtar som hamnar på topplistorna.

Alla sådana till synes ointressanta budskap innehåller en tät väv av information som signalerar vart utvecklingen är på väg och hur den dominerande mentala kartan gestaltas.

Sverigedemokraternas starka uppgång i årets val borde leda till en mera ödmjuk hållning hos alla opinionsbildare i landet. Den som inte förstår att tolka tidens tecken står snart vid sidan om det som händer utan möjlighet att påverka.

Tyvärr fungerar vi människor så att oavsett om vi leder ett företag, ett politiskt parti eller en kyrka vill vi gärna stanna kvar i den djungel där vi känner oss hemma.

Först när de flesta deltagarna i karavanen har försvunnit tränger sig verkligheten på. Men i det läget är också ledaren förbrukad.

Örebro

Bert Stålhammar

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons