Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Risk för att det blir allt mer laglöst på de svenska vägarna

Yrkestrafikspecialisterna och Sveriges Åkeriföretag har under lång tid, på varsitt håll, följt utvecklingen inom svensk polis när det gäller specialister på tunga transporter.

Annons

Vi är mycket oroade över utvecklingen och kallar det för avveckling. Beräkningar visar att svensk polis står helt utan trafikpoliser med kunskap om tunga transporter inom sju år.

Av 28 806 anställda inom polismyndigheterna i Sverige är 105 trafikpoliser och 46 besiktningsmän (bilinspektörer), som har behörighet att kontrollera den tunga trafiken. Det motsvarar fem promille av de anställda. Med nuvarande takt kan svensk polis stå utan specialistkompetens för tung trafik inom sju år om inget görs! 50 procent av tiden går bort i ledigheter, restid, utbildning och stöd till annan polisverksamhet.

Inom Örebro län fanns det i början på april 2015 totalt fem stycken poliser och bilinspektörer med inriktning på tung trafik.

Denna grupp som arbetar med kontroll av tung trafik fortsätter ständigt att minska.

Trafikpolisen som helhet minskar.

På 80-talet hade vi i Örebro län cirka 40 trafikpoliser, nu är vi nere på cirka tolv stycken.

Trafikövervakningen är totalt bortglömd. Detta är inget annat än en ren och skär katastrof .

Att träna upp en ny polis till yrket att kontrollera tung trafik tar tre till fem år och ingen nyrekrytering görs.

Kartläggningen grundar sig på enkäter som skickats ut till trafikpoliser i landet våren 2015 och bilden är entydig: det råder stor brist på specialistkompetens för att granska tung trafik som väger upp till 60 ton.

Trafiksäkerhet, ordning och reda samt rätt kompetens är avgörande. Det är orimligt att så tunga och komplicerade fordon inte kontrolleras av polisen, vid väg.

Bara i Örebro län är det mer än 5 000 tunga fordonsrörelser per dygn.

Sveriges Åkeriföretag har skrivit brev till inrikesministern, träffat densamma samt påpekat att det inte med ett ord står i regleringsbrevet till Polismyndigheten att trafikpolisen ska prioriteras trots situationens allvar.

Vi riskerar en situation där det blir snudd på laglösa vägar i bemärkelsen att det som trafikpolisen är satt att kontrollera, finns det inte kompetens att granska, det är vår gemensamma uppfattning.

Vi vill se följande åtgärder:

* Ett tydligt fokus och en prioritering gällande trafikpoliser och deras villkor.

* Att trafikpoliser, inte minst specialister för tung trafik, omnämns och lyfts fram i regeringens regleringsbrev till Polismyndigheten.

* Satsningar på ökat antal och tydliga mål och delmål .

*Högre lön, möjlighet till karriär och statushöjande åtgärder:

* Myndighetskontroller (främst polis) vid väg på dygnets alla timmar.

Vi uppmanar inrikesministern och regeringen att skyndsamt vidta åtgärder om ni menar allvar med att trafiksäkerhet och transportsäkerhet är viktiga frågor.

Regionchef Sveriges Åkeriföretag Öst

Roland Johansson Anders Granath Fredrik Dymén Lars Hüllert Berth Nilsson

Yrkestrafikspecialisterna

Ingemar Resare

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons