Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sjösäkerheten måste bli bättre på Hjälmaren

Annons
kräftfiske  i Hjälmaren. Under 2014 inträffade flera drunkningsolyckor på Hjälmaren som drabbade både yrkesfiskare och fritidsfolk. Nu behövs aktiva åtgärder för att stärka sjöräddningen, skriver Lars-Axel Nordell med flera.Arkivfoto: Lennart Lundkvist

Hjälmaren är Sveriges fjärde största sjö. Till skillnad från Vänern, Vättern och Mälaren, saknas i dag en samordnad statlig sjöräddning på Hjälmaren. Detta är inte acceptabelt då Hjälmaren året om trafikeras av ett 30-tal licensierade yrkesfiskare, tre passagerarfartyg, färjetrafik till Vinön och Valen, samt ett antal passagerar/taxibåtar. Till det kommer boende/fritidsboende på ett 25-tal öar som färdas på Hjälmaren samt cirka 1 500 fritids- och turistbåtar varje säsong.

Fiskerinäringen har i dag stor betydelse i Hjälmaren, inte minst gäller det gösfisket och kräftfisket. För fritidsbåtslivet, sommarstugeägarna, campinggäster och boende i Örebro och andra orter runt Hjälmaren är sjön en viktig förutsättning för rekreation och friluftsliv. Men Hjälmaren anses vara svårnavigerad och har många grund och svåra passager.

Under 2014 skedde flera tragiska drunkningsolyckor på Hjälmaren som drabbade både yrkesfiskare och fritidsfolk. Behovet av en samordnad statlig ledningsfunktion blev i samband med dessa tillbud uppenbar, då felbeslut och kommunikationssvårigheter fördröjde räddningsarbetet. Det var inte sjöräddningen i sig som kritiserades utan strukturen, själva ledningsfunktionen.

Passagerarfartygen och många av de större fritidsbåtarna är försedda med VHF-utrustning, där Sjöfartsverket ansvarar för passning av kanal 16, en internationell sjöräddningskanal. Denna finns dock inte tillgänglig på Hjälmaren, vilket innebär att ingen lyssnar när nödanrop kommer från båtar på Hjälmaren.

För turisttrafik som kommer via Hjälmare kanal är det ofta okänt att den vanliga sjöräddningskanalen inte kan användas. Däremot har det gått att via den kommersiella kanalen 81 och Stockholm radio, lyssna på sjörapporter och påkalla hjälp vid nödsituationer. Denna kanal har dock lagts ner.

I dagarna börjar en ny sommarsäsong med omfattande trafik på Hjälmaren och därmed en ökad risk för olyckstillbud och drunkningsolyckor. Problemen runt sjöräddning är inget nytt. Det behövs aktiva åtgärder nu.

För att snabbt få i gång en fungerande sjöräddning skulle regionerna och kommunerna runt Hjälmaren tillsammans enkelt kunna finansiera installation av basstation för kanal 16. Dessutom kan man teckna avtal med sjöräddningscentralen JRCC i Göteborg, som redan i dag har ansvar för bevakning och leder sjöräddningen för statliga vatten.

Möjliga regionala initiativ för att snabbt få fungerande system på plats ersätter dock inte statens långsiktiga ansvar för att också inkludera Hjälmaren, att tillsammans med Vänern, Vättern, Mälaren och hela den svenska kuststräckan, att ingå i den statliga sjöräddningen. Det handlar inte om några stora investerings- och driftkostnader, de är minimala. Det handlar om att ta ansvar för en fungerande sjösäkerhet och om att rädda människoliv. Det ska inte vara farligare att ramla ur båten i Hjälmaren än på kusten.

Lars-Axel Nordell, riksdagsledamot (KD), Örebro

Thomas Källman, ordförande i Hjälmarens Båtförbunds säkerhetskommitté

Inger Högström-Westerling, sekreterare i Hjälmarens Båtförbund

Jan-Erik Ekblad, skeppare på Gustaf Lagerbjelke

Hans-Ove Norén, skeppare på Liden

Björn Eriksson, yrkesfiskare från Valen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons