Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viktigt att öka barn och ungas läsande och läsförståelse

Annons

I dag hålls 2014 års bokmässa i Örebro. Det är ett tillfälle för författare, förläggare, journalister, bokslukare och vänner av litteratur och det fria ordet att mötas och samtala. Framför allt tycker jag att det är ett utmärkt tillfälle för barn och deras föräldrar att ta del av sagostunder, boktips och bokbytardagen.

Anledningen till att jag nämner just barn och litteratur är för att Moderaternas viktigaste prioritering på kulturområdet är att öka barn och ungas läsande och läsförståelse. Det är också därför jag i eftermiddag besöker Örebro stadsbibliotek för att ta del av bibliotekets arbete med att locka fler barn och unga till läsning. Det räcker inte med att barn kan läsa, de flesta lär sig att knäcka läskoden i skolan, de måste också förstå vad de läser. För det krävs övning, övning och övning. En god läskondition helt enkelt.

Få har undgått rapporter om att läsförståelsen bland svenska elever sjunker. Den senaste bekräftelsen var Pisa-resultatet i vintras som visade att nästan var fjärde 15-åring ligger på en nivå där de anses ha stora eller mycket stora svårigheter med läsförståelsen.

Denna utveckling riskerar att få allvarliga återverkningar i samhällslivet och bidra till utanförskap. Bristande läsförmåga är ett av våra stora jämställdhetspolitiska och demokratiska problem framöver. Det är genom orden och språket vi kan uttrycka våra tankar och åsikter, våra önskningar och drömmar. Den som inte har språket, som inte finner ord eller förstår ordens betydelse – tystnar, eller tar kanske till våld.

Regeringen bedriver ett långsiktigt arbete för att fler barn och unga ska kunna läsa bra och ha god tillgång till litteratur, även utanför skolan. Vi har bland annat fastställt barns och ungas rätt till kultur som ett nationellt kulturpolitiskt mål, ökat anslagen till litteratur, läsande och språk, enligt lag gjort skolbibliotek obligatoriska och lagt fram en ny bibliotekslag med förbättringar för barn och unga. Men vi har också öronmärkt pengar till bland annat studieförbunden för lässatsningar hos vuxna.

Skolan har det främsta uppdraget för att lära barn att läsa. Men för att vända den negativa lästrenden kan vi inte nöja oss med lärarnas insatser, vi måste stärka barns läsförmåga och läslust också utanför skolans grindar. Barn gör inte alltid som vuxna säger. Barn gör däremot ofta som vuxna gör. Därför tror jag det är viktigt med förebilder, såväl föräldrar, mor- och farföräldrar som idrottsledare och andra vuxna, vars dagliga handlingar kan göra stor skillnad för att öka läsningen hos barn och unga.

Sverige lider inte brist på böcker, kompetenta lärare eller oengagerade föräldrar. Men kanske har kunskapen om läsningens betydelse fallit i glömska. För tio år sedan läste drygt 70 procent av alla föräldrar dagligen för sina barn, i dag har den siffran halverats.

Har vi råd att ta konsekvenserna av en generation som inte kan tillgodogöra sig, än mindre förklara, en komplicerad text?

Min viktigaste uppgift som kulturminister är att på olika sätt bidra till att öka barn och ungas läsande. Varför inte göra en insats du också? Läs en bok för ditt barn eller barnbarn i kväll!

Lena Adelsohn Liljeroth (M)

Kulturminister och mormor

Kultur och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth (M)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons