Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt sämre för cyklisterna

Annons

Skulle Örebro vara en cykelstad som vill att invånarna ska cykla mer men som bara i år försämrat för mig som cyklist, bland annat genom följande:

Placerat lämna företrädesmärket efter cykelbanan, vilket undantar cyklister från företräde vid utfarten från nya vägen från Gustavsiksbron till Gustavsviksvägen (det gick ju att ha företrädesmärket före cykelöverfarten vid Södermalmsrondellen). Det innebär att de som kommer på nya vägen och ska ut på Gustavsviksvägen måste lämna företräde för alla bilar bussar traktorer motorcyklar med mera och gående men inte cyklister.

Låter det vara ett totalt mörker på cykel/gångbanan under nya Gustavsviksbron (men ovanpå bron lyser det minsann så bilarna ser ordentligt).

Som bygger en ”chikan” på Drottninggatan vid Våghustorget så det knappt går att möta en buss, eller att man riskerar att bli trängd av en.

Lägger kullersten på Drottninggatan-Storgatan och tyvärr nu också Storbron med ett undermåligt underarbete som ytterligare ökar på ojämnheterna på en av Sveriges mest trafikerade (i alla fall då det var asfalt på gatan) cykelvägar, nu har ju dock antalet cyklister, föga förvånande, minskat. Jag är 100 procent säker på att de som bestämt detta underlag på en cykelväg i alla fall inte mer än en kort sträcka, cykelpendlar på kullerstenarna. Hade man inte kunnat låta en sträng asfalt i båda riktningarna vara kvar?

Tagit bort Lämna förträdesskyltarna vid påfart från Trädgårdstorget och Olaigatan och därmed låter bland annat bussarna köra in på Drottninggatan-Storgatan enligt principen störst går först.

Det är väl inte för att uppmuntra folk att cykla som man gjort ovanstående?

Örebro

”Utan signatur”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons