Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anarki bland cyklisterna

Annons

Varför har cyklandet avtagit i Örebro? Den frågan ställdes i NA häromdagen. Jag tror mig ha en del av svaret. Jag cyklar i stort sett varje dag från min bostad på Väster till arbetet på Öster.

Sista biten åker jag på cykelbanan utefter Rudbecksgatan (finns det över huvud taget någon mätstation på den sträckan?). Det råder fullkomlig anarki på cykel- och gångbanor i centrum. De gående korsar gatan hur som helst utan att ens titta om det eventuellt kommer någon annan trafik. Högerregeln existerar inte, vilket också skapar trassel eftersom en del av oss tror att den fortfarande gäller. Rött ljus gäller tydligen inte heller för cyklister som gladeligen kör mot rött överallt. Övergångsställen som har vita streck för de gående bredvid cykelöverfarter, används hur som helst både av gångare och cyklister.

Härom morgonen var det tre incidenter som kunde slutat allvarligt. Det var gångare som sneddade över gator utan att se sig för, en medan hon stirrade ner i sin mobil. Risken att kollidera med andra cyklister är också stor eftersom inga regler verkar gälla vid omkörningar, om var man har sin plats på cykelbanan, att man kör i bredd vid möten med mera. Har man helt slutat med trafikundervisning i skolor och i hemmen?

Adrenalinhalten är väldigt hög när jag väl till slut når min arbetsplats och i morgon tar jag nog bilen, för än så länge följer i alla fall de flesta bilister trafikreglerna. Rädsla är alltså en av anledningarna till att flera väljer andra färdmedel till jobbet!

Ett tips till politikerna och Eric Poignant; åk cykel kring Våghustorget/Drottninggatan i rusningstrafik och försök sedan hitta en bra lösning på en säker trafikmiljö där, innan ni fokuserar på ännu snabbare cykelvägar för ett fåtal långpendlare.

Örebro

”Fd cyklist”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons