Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bedrägeri drabbar kunder

Annons

Kontokortsbedrägerierna ökar ständigt. Bankerna är livrädda för att det plastkortsbaserade betalsystemet ska haverera och betalar därför varje år i tysthet ut miljontals kronor till folk vars kort blivit skimmade. Hur mycket det handlar om förtiger bankerna nogsamt.

Nu är det ju inte bankerna som betalar utan det är som alltid vi vanliga människor som får stå för fiolerna eftersom bankerna tvingas höja utlåningsräntor och försämra inlåningsräntorna för att täcka sina bedrägeriförluster. Det kostar dessutom skjortan att gå in på banken och betala en räkning direkt över disk vilket knappast är förvånande. Det handlar som vanligt om gungor och karuseller.

Det märkliga är egentligen inte att det försvinner pengar utan det märkliga är hur i hela friden det är möjligt för bovarna att ta sig in i diverse affärer och montera skimmingutrustningen utan att någon upptäcker det.

Man undrar ju i sitt stilla sinne om det inte krävs en insider för att det ska gå att genomföra? Det verkar dessutom ”omöjligt” att se på utanskriften att apparaterna har manipulerats. Det är det naturligtvis inte, om man vet hur man ska kolla.

Varför finns det inte rutiner för att varje morgon göra en noggrann kontroll av varje kortläsare och uttagsautomat i landet?

Kanske är den enda lösningen att lägga ansvaret på den enskilde affärsidkaren och låta honom ersätta kortinnehavarens förluster i stället för att banken ska göra det?

Är det inte rent av troligt att en sådan omfördelning av ansvaret skulle resultera i att varje ekonomiskt sinnad affärsidkare snabbt skulle inse nödvändigheten av att införa effektiva kontrollrutiner?

Örebro

”Jaxon”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons