Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brutal debatt om skolorna

Annons

Bulldozerpolitik finns inte bara i Frankrike utan också i Örebro. Detta gäller faktiskt de båda politiska blocken i Örebro. Exempel på detta är debatten om Varbergaskolan och om Brickebackens skola. Här diskuterar man i stort endast tidtabeller för nedläggning. Argumenten pendlar mellan svikande elevunderlag och dåliga resultat. Här ser man verkligen inte längre än den politiska näsan räcker.

Förnuftigare vore att i stället diskutera de möjligheter som situationen faktiskt erbjuder och detta oavsett om man anser att resultaten är för dåliga eller att elevunderlaget minskar. Om underlaget minskar får man faktiskt ändå möjlighet att göra det som bland annat forskningen förordar, nämligen individualisering där olikheter ses som styrkor och utgångspunkter för undervisningen. I stället för att beklaga sig över att en storskalig assimilering inte kan åstadkommas bör man satsa på integration som utgår från elevernas och föräldrarnas upplevelser av skolan. Och om det visar sig att skolan inte levererar det som förväntas bör man givetvis satsa kraftfullt på utveckling av verksamheten. Vi skulle väl aldrig argumentera för att lägga ner järnvägen bara för att tågen är försenade. Här ser det ut som våra kära politiker tävlar med varandra för att finna argument till att kunna fly fältet. Skolan är den viktigaste samhällsinstitutionen för kunskap, delaktighet och samhällsintegration. Mer än aldrig förr behöver politiker därför både kunskaper och vilja att stå emot socialdarwinistiska strömningar i tiden och bulldozerpolitik i skolfrågan.

"Holger”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons