Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för cykelskatt

Annons

Örebro. Cykelplågan blir allt värre. Äldre och synskadade är särskilt utsatta. En speciell cykelsport är att cykla flera i bredd framför bussar, så att de blir försenade.

Cyklar parkeras överallt och cykelställen tar alltmer utrymme, så att gångbanorna är hart nog oframkomliga för rörelsehindrade.

Stulna cyklar slängs överallt, och hämtas aldrig av sina ägare.

De bryr sig inte, eftersom de kan köpa nya cyklar billigt av polisen.

Det kan vara rent trafikfarliga cyklar utan fungerande lyse och bromsar. Kommunen fjäskar för den tvåhjulta röstboskapen genom att skylta vissa trottoarer som gemensamma för cyklister och gående. Det kan vara påmålade linjer, som inte ses av synskadade, eller olika beläggningar, som alltid är sämre för gående.

En cykelskatt skulle ge flera fördelar. Först och främst skulle kommunen få in pengar, så att man kan anlägga riktiga cykelbanor, som inte inkräktar på utrymmet för gående.

Man kan anlägga särskilda cykelstråk genom centrum, parallellt med Storgatan–Drottninggatan, så att busstrafiken inte hindras.

Det skulle bli lättare att bötfälla cyklister för trafikbrott, cyklarna kan tas i beslag vid grövre trafikbrott, cykelstölderna skulle minska och ägarna skulle få tillbaka sina stulna fordon. Med cykelskatt följer cykelregister och registreringsskyttar.

Det behövs också ett typgodkännande av cyklar och en årlig kontrollbesiktning.

Med minskad stöldfrekvens kommer cykelköpare att välja kvalitetscyklar som inte går sönder så lätt, alltså med lysen och ringklockor som håller lika länge som resten av cykeln.

Örebro

”Hexagon”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons