Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En tuff arbetsmiljö

Annons

Örebro. Christer Johansson från DHR efterfrågar den 10/4 en genomgripande kvalitetsgranskning av färdtjänsten.

Karolina Wallström och Ewa-Christine Westerberg-Sandgren från Fp vill 5/4 ha en översyn av färdtjänsten inför nästa upphandlingsperiod.

Då tycker jag att ni samtidigt kan passa på att granska chaufförernas arbetsmiljö och -situation. Det finns många krav på hur kundernas miljö och bemötande ska vara, och de ska naturligtvis vara höga. Men hur många anställda på andra företag, skulle stå ut med de arbetsvillkor chaufförerna har?

Det finns inga så kallade kafferaster och många dagar går det i ett så vi knappt hinner svänga in vid en mack för ett mellanmål eller för att gå på toaletten.

Detta innebär ofta att man kör sex timmar utan en enda rast.

Beställningscentralen har också rätt att dra över våra arbetspass med 15 minuter när vi ska ha rast eller när vi slutar för dagen. Lägg dessutom till alldeles för korta körtider mellan kunderna, som skapar en otrolig stress.

Miljökraven på bilarna som kör är höga, men vad hjälper det när beställningscentralen lägger körningen på den aktör som lagt det billigaste budet vid upphandlingarna.

Det innebär att det inte är den närmaste bilen som får hämta kunden, utan den billigaste.

Därmed kan man få köra utan passagerare från ena sidan av stan, för att hämta upp en kund på andra sidan stan. Inte särskilt miljövänligt vad gäller utsläpp i mina ögon.

Så se gärna på färdtjänsten från allas håll, vi chaufförer försöker faktiskt göra ett bra jobb och de flesta av oss är stolta yrkesutövare, även om det finns undantag.

Örebro

”Chaffisen”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons