Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farliga timmertransporter

Annons

Nu har det hänt igen! En fullastad timmerbil far av vägen och välter. Den här gången i Skåne och den här gången faller den inte ner i diket utan rammar en 1700-talsgård, som får så allvarliga skador att den 77-årige ägaren hyser tvivel om att den ska kunna återställas.

Hade olyckan hänt några minuter tidigare hade han inte behövt oroa sig. Då hade han själv blivit brutalt mördad av den skenande timmerbilen. Tur i oturen alltså.

Men när, hur och av vem ska ansvar utkrävas för dessa livsfarliga transporter som timmerbilarna utgör? På grund av sin höga last har de en tyngdpunkt, som gör dem särskilt stjälpbenägna. Stå någon timme i en rondell eller cirkulationsplats, som trafikverket behagar kalla dem, och iakttag den tunga trafiken och särskilt timmertransportena, så förstår du vad jag menar. Med deras höga tyngdpunkt känns det direkt obehagligt att stå inom räckhåll för deras fallande timmer vid en eventuell kantring.

För att inte tala om hur det känns att bli omkörd av en timmerbil på en 90-sträcka med dubbla filer och få dessa timmerstockar alldeles framför näsan, när han svänger in alldeles framför din bilfront. Man kan bara hoppas, att stockarna ligger kvar på plats.

Timmerbilarna utgör alltså en potentiell dödsfara inte bara för andra trafikanter utan även för boende intill vägar av alla slag. Och den här gången även för föraren själv. Det måste bli ett slut på dessa livsfarliga transporter. De som har ansvaret måste begränsa såväl lastens höjd som ekipagens hastighet och vikt.

De som äger och kör dessa fordon, är tyvärr alldeles för uppbundna av skogsbolagen för att på egen hand kunna åstadkomma en ändring i rätt riktning. Så berörda myndigheter vakna och vidta erforderliga åtgärder!

Örebro

”lelass”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons