Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fordonsskatten är orättvis

Annons

I somras sålde jag min tolvåriga bil, trotjänaren Skoda Octavia. Samtidigt köpte jag en Chrysler PT Cruiser av 2005-års modell, en bilmodell som jag sneglat på i flera år. Jag tycker att den är läcker.

I samband med ägarbytet skulle fordonsskatten betalas. Jag reagerade på att skatten var mycket hög och började därför leta efter orsaken till detta. Vid jämförelse med min Cruiser och en Opel Zafira, 2005-års modell och med samma skattevikt och motoreffekt, är skillnaden 680 kronor. Matematiskt rätt, men ur rättvisesynpunkt fullständigt galet.

Fordonsskatten beräknas på koldioxidutsläpp för blandad körning eller skattevikt. På Transportstyrelsens hemsida finns mer att läsa, bland annat hur man räknar ut skatten, men inte vad pengarna är avsedda till.

Vari ligger då orättvisan, som jag påstår är helt galen? Jo, ska vi i Sverige värna om miljön, så ska alla medverka, utan undantag. Den som köper en miljöbil i dag befrias från fordonsskatt i fem år, får parkera fritt i storstäderna och får kanske ett ekonomiskt bidrag från staten vid bilköpet. Det är alltså vi, med vanliga bensinbilar, som ska bekosta miljöbilisternas snålskjuts, trots att dessa bilar också spottar ut koldioxid, och dessutom sliter lika mycket på våra eftersatta vägar. Nej, det här vill jag inte vara med om!

På bilregistreringsbeviset finns angivet hur mycket koldioxid en bil släpper ut per kilometer. Värdet är statiskt och har ingen koppling till hur långt man åker, trots att man har så kallad interaktion mellan bilprovningen och Transportstyrelsen.

Har motororganisationerna och alla bilklubbar blivit tillfrågade eller agerat i den här frågan?

Örebro

Caj Forsström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons