Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Friskolor utnyttjar systemet

Annons

I Natanael Derwingers nya serie ”Världens bästa skitskola” på TV2 avslöjas hur penninggalna profitörer utnyttjar skolan som mjölkko. De friskoleelever som intervjuades kände sig lurade i sina friskolor där policyn är, att det inte är så himla viktigt med närvarande lärare på lektionerna. Eleverna har ju sina datorer och kompisar att kommunicera med, som en av de insiktsfulla rektorerna sa.

I princip ingen av dessa har ens en bakgrund inom skolan.

I Örebro finns ett antal friskolor och snart kan ytterligare en se dagens ljus i Almby. Ett gäng driftiga och i egna ögon superpedagogiska damer ska dra i gång en skola, där eleverna ”ska forska och söka kunskap på egen hand”. Här handlar det om mycket unga elever som rent kognitivt knappast kan befinna sig på en avancerad forskarnivå. Kan man därför förmoda, att precis som i tv-programmet, ”forskning” på skoltid i realiteten är ett incitament på en lärarreducerad skola, där skolpengen sparas och går direkt ner i fickan på ägarkonstellationen? Eller ser man sig kanske som gudabenådade superpedagoger av sällan skådad art som ska göra underverk med lågstadieeleverna forskningsvägen?

Att ”forska” sig till kunskap i låg ålder brukar resultera i ny kunskap men då på respektive elevs studieförmåga och nivå och om förmågan inte räcker till blir det självklart katastrof inlärningsmässigt. Man lämnar eleverna åt sitt öde. Det värsta är dock att det finns pedagoger som envetet hyllar systemet med forskning på egen hand. Elever med stora kunskapsluckor och gravt åsidosatta läs- och skrivproblem kommer därför att mångfaldigas i framtiden.

med ditt barns skolgång”

Örebro

”Vågar du experimentera

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons