Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Genant med kändisnamn på vinflaskor

Annons

Örebro. ”Kändisar på flaska” låt oss slippa ... Jag ska tala för mig själv och rubriken ska tolkas så, men jag vill höra andras åsikter. Systembolaget har en policy som säger att man inte gör reklam för sina produkter. Jag anser att systembolaget gör reklam för dessa viner genom att tillåta etiketter med kändisnamn. Jag tror tyvärr att många personer väljer en flaska ur hyllan bara för att man ser ett kändisnamn. Kändisvinerna kommer inte in på hyllan ”den ordinarie vägen”. I stället kommer vinerna in via beställningssortimentet där systembolaget inte har bedömt smak och kvalitet. Systembolaget påstår att efterfrågan via beställningssortimentet är så stor så att det är befogat att vinerna ska finnas i ordinarie sortimentet. Jag tyc-ker det låter märkligt att till exempel Ernsts vin sålts så mycket via beställningssortiment, att det redan finns i ordinarie sortimentet på cirka 40 försäljningsställen i Sverige.

För övrigt tycker jag det är beklämmande att vissa kändisar nedlåter sig till att ”sälja sitt namn” till produktslag som de inte har en naturlig koppling till. När det gäller till exempel Bengt Frithiofsson kan jag acceptera att han figurerar med sitt namn. Han har verkligen en naturlig koppling till viner. Dessutom tror jag inte att han har sitt namn med direkt på någon etikett?

Men vad sägs om kändisvinerna, till exempel Tina Nordström, Robert Gustavsson, Lasse Stefanz, Tomas Ledin: vinet heter ”sommaren är kort”. Jag tycker det är genant.

Rimmar det med Systembolagets policy att viner säljs därför att människor identifierar sig med till exempel Lasse Stefanz? Vad jag själv tycker har väl framgått tydligt hoppas jag. Bryt denna trend. Styr bort ”kändisar på flaska. Låt oss slippa se eländet på vinflaskorna.

Örebro

”Christer”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons