Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur kan man lita på SJ?

SJ sänker ersättning för resenärer som blir försenade men höjer man nu då säkerheten för att komma fram i tid?

Annons

De gånger jag väljer att åka tåg så är det väldigt frekvent att jag blir försenad. Tåget går sönder, rangering som inte utförs korrekt samt kontaktledningen har ramlat ner, orsaken är alltid en ny.

Det är få av de resor jag gjort som har resulterat i att jag nått destinationen enligt tidtabell, vilket har lett till stora förluster.

Nu sänker de den redan undermåliga ersättningen kraftigt. Hur kan det vara juridiskt möjligt att avtala sig bort från ansvar att tillhandahålla den tjänst som man säljer till sina resenärer?

Skulle jag beställa en smörgåstårta i den lokala matbutiken och fått den för sent levererad mot avtalad tid hade jag givetvis inte betalat, samma borde gälla resor där man inte får den tjänst man faktiskt beställt.

Jag har personligen slutat att åka med SJ då man aldrig kommer fram i tid. Dessutom har de mage att ta hutlösa priser. Jämför man med att åka bil kostar det 2,5 gånger mer att åka tåg samt att det tar generellt dubbelt så lång tid som med bil.

Skulle man i stället ta ansvar och hålla tidtabellen och hålla rimliga priser kanske folket skulle ha åkt tåg i stället och minskat sina utsläpp från pendling till arbeten.

Men i stället är det bättre att höja priserna ytterligare, sänka ersättningen vid undermåligt levererad tjänst och hålla tidtabellen sämre än någonsin.

Är det så vi ska minska utsläppen i Sverige, genom att få alla tågresenärer att åka var sin bil i stället?

Hallsberg

”Kolkraftfantast”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons