Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarna kommunala slavar

Annons

Så börjar ett nytt skolår. Skolan ska lyfta sig, heter det. Men hur gör man det när lärarna ska bli byråkrater/socialarbetare i stället för pedagogiska ämnesexperter? Det är nämligen det som håller på att ske.

Svensk skolas försämrade resultat i till exempel Pisa-undersökningarna står nämligen i direkt proportion till ökningen i lärarnas arbetsbelastning de senaste 15 åren.

Vad är det då som tynger lärarkåren? Jo, det är utredningar inför åtgärdsprogram, och naturligtvis själva åtgärdsprogrammen. Det är IUP (individuell utvecklingsplan) och särskild bilaga till elever som saknar betyg i årskurs 9.

Det är likabehandlingsplaner, miljöplaner och alla möjliga andra planer och dokument. Allt för att ge en ständigt växande kår av skolbyråkrater något att utvärdera och ”jobba” med. Det mesta är dock tyvärr till lika stor nytta för skolan och eleven som gummiläppar för en hackspett.

Hur såg det då ut när svensk skola stod sig bättre internationellt? Då fanns en reglerad undervisningsskyldighet för lärarna. De var statsanställda tjänstemän i stället för kommunala trälar. Då hade lärarna frihet under ansvar i stället för arbetsplatsförlagd tid. Då var rektor ofta primes inter pares, främst bland jämlikar, det vill säga en respekterad före detta medlem av kollegiet i stället för en administratör eller förskolefröken i karriären.

I dag är lärarna kuvade. Tack för det, kommunaliseringens ingenjörer: Lärarförbundet och Jöran (sic!) Persson

Hallsberg

”Bildungsbürger”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons