Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många frågor efter att Rudbecksgatan gjorts om i Örebro

Annons
Rudbecksgatans nya utseende förbryllar insändarskribenten.

Under förra året byggdes Rudbecksgatan mellan Hagmarksgatan och Almbyplan om. Jag har nu passerat där många gånger och har ännu inte förstått varför ombyggnationen skedde. Den ombyggda sträckningen har gjorts smalare, lite krokig och dessutom har det gjorts en helt omotiverad filsväng mitt i Almbykorsningen. Gatan har dessutom höjts så att grunden på de nybyggda husen på östra sidan kommit lägre än gatan. Hur kommer det att bli vid ett skyfall? Hoppas att dörrarna till affärerna är vattentäta!

Utöver detta har det byggts ett ganska kraftigt gupp vid ett nytillkommet övergångsställe. Vad händer om en trafikant håller 50 km/tim och inte uppmärksammar varningsskylten för gupp? Inre skador på lösa föremål i bilen och kanske slår man huvudet i innertaket? Vem är ansvarig för eventuella skador?

Mina frågor till ansvarig på Örebro kommun för detta märkliga vägbygge är:

Varför har man överhuvud taget byggt om gatan?

Varför har man ”krökt” gatan?

Varför en sväng mitt i en gatukorsning?

Är det verkligen lagligt att bygga ett kraftigt gupp på en 50-väg utan att man uppmanas sänka farten?

Vad händer med affärslokalerna om det kommer ett skyfall?

Vad kostade hela denna ombyggnation?

För att följa upp en tidigare insändare undrar jag vad som kommer att hända med Tybblebron?

"Trafikanten”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons