Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Orealistiskt tågförslag

Annons

Det blir ingen tågpendel mellan Nora och Örebro! Varför inte då? Ekonomi! Men alla vill satsa och är beredda att betala. Nej det är de inte. Ingen av de som trycker på om att bygga en tågpendel mellan Nora och Örebro har presenterat någon realistisk och hållbar affärsplan med budget. Inte heller vilka som ska betala dessa hundratals miljoner. När dessa siffror väl presenteras kommer normalt bondförnuft att skrika nej! Förundersökning är klar med beskedet att det kostar 90 öre ytterligare för varje krona som läggs ut till tågpendeln. Ingen bra investering!

Skulle tågpendeln trots kostnader på hundratals miljoner bli verklighet återstår driftkostnaderna år efter år. Tågtrafik kostar tre gånger mer än busstrafik och busstrafiken kommer att finnas kvar i stort som det är i dag. Med klass ett-matematik blir det fyra gånger dagens kostnad för kollektivtrafik. Detta måste tas från redan hårt belastade budgetar inom kommunens verksamhet. Nya kollektivtrafiklagen innebär att även alla andra kommuner i länet kommer att få högre kostnader för kollektivtrafik mellan Örebro och Nora. Är Degerfors, Askersund, Ljusnarsberg och Lindesbergs kommuner redo att bära dessa årliga miljonkostnader? Vi i Nora verkar inte klara det med årets lilla nedskärning att döma. Politisk storm och uppsägningar som följd.

Vem av ja-sägarna vågar presentera realistiska kostnadsberäkningar och konsekvensanalyser för tågpendel mellan Nora och Örebro?

Ingen hittills. Inte ens infrastrukturministern anser att det är bra ekonomi att rusta järnvägens stickspår. Samhället får mycket mer för pengarna om satsningar görs inom busstrafik.

Uppmaning till ja-sägarna: Fram med fakta och ta ansvar! Annars lägg ner och rikta in er på bondförnuftet.

Nora

”Småbarnsförälder”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons