Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Örebro är inget föredöme

Annons

Norrköping har bygger ut sitt miljövänliga spårvägsnät, Linköping fixar trafikljus i varenda korsning och bygger ut till fyrfiliga trafikleder, Uppsala byggde en miljötunnel på sin ringled under rullstensåsen och så vidare.

Det här var tankar som fanns i Örebro redan på 1960-talet, men sedan dess har allt som rör kommunikationer bara handlat om att försvåra och krångla. Vägbulor, slalomåkningar och små löjliga rondeller. Klarar man som bilist att passera förbi alla trafikhinder i Örebro utan att repa lacken eller behöva köpa nya stötdämpare så återstår ”bara” att se upp för alla andra medtrafikanter.

Och så en viktig fråga: Alla partier förstår att det kommer att ske en snabb tillväxt i Örebro, men ändå byggs trafiknätet ut i en stil som i det närmaste hör hemma i Malå, eller någon annan stackars krisdrabbad håla.

I stadskärnan byter man ut tio år gamla plattor på torg och gator för stora slantar, medan infarterna till centrum får stå och förfalla, som några bortglömda gator som mest påminner om städerna i öststaterna. Och förutom alla medvetna hinder så dräller det ju av hål i asfalten! Man skäms ju över sitt kära gamla Örebro.

Hur har den stolta föregångsstaden Örebro hamnat så långt efter Lin- och Norrköping, Borlänge, Umeå, Uppsala, Östersund, Skövde och alla andra?

Örebro

”Inga vägbulor”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons