Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Poliskontroller sker mest vid vackert väder

Annons

Örebro. Att kritisera polisen är bland det mest meningslösa man kan göra. För vad det än gäller poppar det upp en presstalesman som en gubbe i lådan och förklarar att polisen inte gjort fel eller att det är ett missförstånd. Vilket som, detta är mina upplevelser, sanna och trovärdiga.

Våren och sommaren 2014 var det en ganska intensiv debatt på Facebook mellan polisen och allmänheten då polisen ondgjorde sig över att ”vanliga” bilister ”ljustutade” åt varandra när polisen hade fartkontroller. Polisen menade att detta inte bara hjälpte vanliga bilister att sänka farten utan även mer kriminella element som polisen annars hade kunnat sätta ett finger i ögat på.

När detta kom upp på tapeten kände jag, som yrkeschaufför, att polisens fartkontroller oftare fanns på plats vid vackert väder än vid ”vanligt” väder. Men detta var ju bara en känsla. Då bestämde jag mig för att jag efter semestern 2014 skulle notera vädrets makter kontra poliskontroller fram till semestern 2015. Detta är mitt resultat:

7/8 fint väder, 21/8 molnigt, 10/9 soligt, 23/9 solglimtar, 14/10 solsken, 22/10 molnigt, 26/10 molnigt, 12/11 dimma/solsken, 22/1 snöfall, (dagen efter dödsolyckan i Mogetorp), 30/1 molnigt, 5/2 snöfall, 19/3 solsken, 26/5 solsken.

Som den uppmärksamme betraktaren kan se är det bara vid två tillfällen som dåligt väder och poliskontroll har timat. Dagen respektive 14 dagar efter den tragiska dödsolyckan i Mogetorp.

Med polisens ovan angivna resonemang kan jag bara konstatera att ”buset” bara är ute på vägarna när det är fint väder. Fascinerande!

Örebro

”175 mil i veckan.”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons