Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så kan det bli bättre på bussen

Annons

Örebro. Ska Länstrafiken betala tillbaka EU-stödet för bättre tillgänglighet? Tillgängligheten blev ju sämre med de nya biljettmaskinerna, som finansierades med stödet.

Sämre för synskadade, rörelsehindrade, långa personer, barn, ovana resenärer och berusade.

Och fumlar man, drar apparaten dubbel avgift eller påstår att biljetten redan är använd.

Förarna sitter dubbelvikta och undervisar och kommer väl snart att vara sjukskrivna med nackspärr hela gänget.

Men det finns en enkel lösning: Återinför olika kort för de olika pris-kategorierna, Fullbetalande vuxen, ungdom och pensionär. Avskaffa lågpriskortet för åldersgruppen 20 – 65 år.

Maskinen känner själv av vad som är laddat på kortet, om det är period eller reskassa och drar, utan några knapptryckningar det billigaste alternativet för respektive resenär-kategori.

När jag föreslog nedsatt pris för pensionärer, tyckte ”höga vederbörande” att ingen ska gynnas (snarare diskrimineras) på grund av hög ålder.

I stället för pensionärspris hela dagen fick vi irritationsmomentet lågpris för alla med begränsad giltighet.

Med följd bland annat att lågpris län inte kan användas i hela länet. Det finns glesbygdslinjer som överhuvudtaget inte trafikeras under lågpristid.

Period och reskassa på samma kort är bra och kan utvecklas till en glidande rabatt tills priset för period har uppnåtts, och sedan åker man ”gratis” under resten av 30-dagarsperioden.

Jag föreslår att enkelbiljetten avskaffas och ersätts av kort period 3 – 5 timmar. Samt att man kan ladda kortet med valfritt belopp på internet, exempelvis exakt belopp för nästa resa.

Och sluta jäklas med resenärerna med svåråtkomliga tidtabeller. Alla har inte ”smarta” mobiler.

Örebro

”Hexagon”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons