Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sämre säkerhet inom järnvägen

Annons

Örebro. Apropå järnvägens säkerhetsproblem: Hur kan man tillåta obehöriga personer, om de så råkar vara poliser, att springa omkring inom spårområde, utan tillsyn av säkerhetsutbildad järnvägspersonal på plats? Svaret är att sådan järnvägspersonal, som kan ställa upp ”akut” inte finns att tillgå sedan Banverkets uppgifter övertogs av Trafikverket 1 april 2010, och allt praktiskt arbete i spåren överläts till diverse entreprenörer. Utan helhetsansvar någonstans.

Den person som föreslog och genomförde förändringen, nämligen Trafikverkets nuvarande generaldirektör, hade uppenbarligen inte en aning om vilka underhålls- och säkerhetsfunktioner som måste finnas i ett järnvägssystem. Själv gömmer han sig, och skickar fram – anmärkningsvärt unga – underlydande chefer. Som bara behöver öppna sina munnar för att avslöja allvarliga luckor i sina kunskaper om järnvägen som tekniskt system. Och vilken typ av säkerhetsorganisation som det tekniska systemet kräver.

Som gammal järnvägare, som var med under slutet av ånglokstiden och ”indoktrinerad” med det säkerhetstänkande som fanns då, är det plågsamt att konstatera att i och för sig förlegade bestämmelser och rutiner bara har försvunnit utan att ersättas med något både realistiskt och nytt. Om ”gällande rutiner” åsidosätts gång på gång är det fel på rutinerna, som inte fungerar felsäkert. Det måste finnas säkerhetskunnig chefer, som ser detta, i stället för att babbla om att det behövs mer utbildning. Som kanske också behövs.

Politikerna har det yttersta ansvaret, som lät Banverket gå i graven och tillsatte en okunnig klåpare utan tro på järnvägen, som ett effektivt trafikmedel, som högste chef för landets järnvägar.

Jag hade tänkt skriva något bitskt om Länstrafikens experiment med hemliga tidtabeller, men detta kom emellan.

Örebro

”Hexagon”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons