Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sätt patienten mer i fokus

Annons

Örebro. En mycket intressant debatt som nu håller på att utspela sig i NA kring frågan varför primärvården inte fungerar i dag. Patienterna har svårt att få kontakt med vården, de har svårt att få en tid till sin egen doktor. De får träffa olika läkare varje gång. Örebro är sämst i landet enligt SKL och SoS Öppna Jämförelser 2013. Analyser visar att tiden som läkaren har med patienter, har minskat. Vad gör vi läkare i stället?

Vi bedömer provsvar, röntgensvar, svar från specialister som vi skickat vår patient till. Vi ringer runt till patienter som vill fråga om något, ibland får vi ringa många gånger innan vi får tag. Vi svarar på meddelanden som patienterna skickar via internet. Vi svarar på frågor som annan vårdpersonal har om patienterna vi ansvarar för. Vi förnyar recept som gått ut efter att ha bedömt den medicinska säkerheten. Vi signerar anteckningar vi skrivit om patientbesök vi haft, vi signerar provsvar vi fått, vi signerar remissvar och röntgensvar vi fått. Vi signerar breven som patienten skickat till oss via internet. Vi signerar receptförfrågningar som patienten skickat in. (Sedan gör vi även annat som hör till vårt uppdrag, exempelvis handleder våra yngre kolleger, är konsulter åt kommunala äldreboenden, är konsulter i barnhälsovård och mödrahälsovård, med mera).

Allt tidsödande administrativt arbete är helt meningslöst och stjäl vår energi varje dag. Vi blir splittrade och förlorar fokus på det vi vill göra, nämligen att träffa våra patienter, följa dem över tid och se till att de mår bra.

Jag tror att orsaken ligger på flera håll. Dels lagstiftningen om dokumentation. Dels patientjournalsystemen och andra IT-system som är oflexibla och icke kompatibla. Dels har det blivit smutsigt att prata om att serva doktorn, läkarna har inte som tidigare stöd i arbetet av andra personalkategorier som ringer till patienterna, kommer med och tar ut posten till doktor, skickar kallelser, håller koll på väntelistor, står och väntar att ge doktorn den hjälp som han/hon behöver.

Jag tror att det på övergripande plan jobbas både med IT-systemen och med lagstiftningen. Något bättre får man hoppas det blir i framtiden. Nu gäller det att vi tar tag i organisationen ute på vårdcentralerna. Viktigt att läkarnas kärnuppdrag ställs centralt och övrig verksamhet organiseras kring detta.

Naturligtvis kan man bemöta patientens önskan att träffa sin doktor, genom att anställa fler läkare. Då får vi mastodontvårdcent-raler fullt med administratörer till läkare. Är det det som är bra sjukvård? Nja, åtminstone är det dyr sjukvård. Bättre och mer kostnadseffektivt är att börja vid kärnan, läkarens möte med sin patient, och bygga upp organisationen kring den.

sedan många år”

Örebro

”Distriktsläkare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons