Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolfolk i Örebro borde lära av historien

Annons
Den nya Änglandaskolan i Örebro har väckt debatt.

Två rektorer pratar sig varma för den nya Änglandaskolan i Örebro (NA 21/8). Man har låtit bygga en skola utan traditionella klassrum för ett flexibelt sätt att arbeta med lokaler och lärande. Efter att det kommit kritik säger rektorerna att det finns inget i läroplanen som säger hur en skola skall vara utformad.

Nej det står förstås inget om detta i läroplanen. Däremot finns det avskräckande exempel på hur dåligt en sådan här organiserad undervisning fungerar. I mitten på 90-talet vallfärdade skolfolk från hela Sverige till Färila i Hälsingland för att studera ”Skola 2000-projektet”.

Projektet startade 1996 med den bärande ideologin av en flexibel inlärning utan traditionella klassrum. Redan under vårterminen 2000 lades projektet ned på grund av att studieresultaten dramatiskt hade försämrats. Då visade det sig att bara 72 procent av eleverna som lämnade årskurs 9 var behöriga att söka till gymnasiet vilket var bland det lägsta i landet. Skolan byggdes om efter detta och en mera traditionell pedagogik infördes.

Tänk att skolfolk i Örebro har så förtvivlat svårt att lära av historien.

”Fd adjunkt”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons