Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Systemet med förstelärare splittrar lärarkollektivet

Annons

Örebro. Äntligen har makthavarna fått upp ögonen för att något måste göras för att säkra en framgångsrik skola! Vi lärare gläds åt ord om höjd status åt läraryrket. Vi applåderar beslut om minskad dokumentation och mer fokus på jobbet med eleverna. Vi hurrar för löneökningar. Men vår förvåning, ja bestörtning, är stor när vi får klart för oss att lönesatsningen i praktiken kommer att innebära att den laganda som vi under senare år byggt upp plötsligt spolieras, och lärarna sorteras i A- och B-lag genom införandet av förstelärartjänster.

Läraryrket i dag är inget ensamarbete utan skolan är sedan många år tillbaka organiserad i arbetsenheter där lärarna arbetar gemensamt kring ett antal elever. Allas våra olika kompetenser används för elevernas bästa och för att utveckla den pedagogiska verksamheten. Att i det läget utse några få som får ett lönetillägg på 5 000 kr i månaden känns minst sagt märkligt och kommer med all säkerhet att skapa splittring i lärargruppen.

Uppdraget som förstelärare är i högsta grad otydligt. Beslutet om förstelärartjänster är regeringens, med stöd av våra fackföreningar, men utformningen ligger på varje enskild kommun. Alltså ytterligare ett kliv bort från tanken om en likvärdig skola! Beslutet om förstelärartjänster verkar, liksom många andra av de senaste årens skolreformer, föga genomtänkt. Förstelärarna på en del skolor förväntas inte göra något utöver sin ordinarie tjänst och får ändå ett lönepåslag på 5 000 kr i månaden. På andra håll kan skolans övriga lärare få jobba mer för att förstelärarna ska kunna friställas för att ägna sig åt pedagogisk utveckling.

En riktad lönedifferentiering som innebär att lärarna ska tävla med varandra gynnar knappast elevernas lärande. All forskning visar motsatsen! Nu senast slog en avhandling vid Göteborgs universitet fast att arbetsglädjen är en fundamental del av läraryrket. Det är intresset för och engagemanget i eleverna och ämnet som är det avgörande. Det är självklart att vi vill ha skäliga löner för vårt ansvarsfulla arbete och efter år av högskolestudier, men att ge oss löneökningar genom att segregera lärarkåren är inte rätt väg att gå! På vår skola vill vi kunna fortsätta att arbeta tillsammans utan bitterhet. Hos oss är alla särskilt utmärkta lärare – och värda en rejäl löneförhöjning!

Örebro

”Lärare på Gumaeliusskolan”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons