Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tänk nytt om trafiken i Örebro

Annons

Örebro. Hur ska vi färdas i vår stad om 10, 20 år, 30 eller 50 år? 50 års-perspektivet är nog att spänna bågen väl mycket men 10- och 20 års-perspektiven borde vara realistiska för dagens stadsplanerare. Kanske väntar man på att vår cykel-Jesus (eller efterföljare) ska börja predika promenadkängor åt alla.

Orsaken till att jag försöker få upp denna fråga i den offentliga debatten ligger i den ”katastrof” som det sprids mycket trycksvärta kring – almsjukan. Snart kommer hela Hertig Karls allé vara rensad från träd och alla ojjar sig över ”vad ska man göra nu”. Stanna upp och planera nytt och rätt. En spårvagnslinje mellan Lundby och universitetet skulle väl sitta bra och kunna användas även efter ”bilepoken”. En avtagande biltrafik i staden (en realistisk tanke tror jag om man erbjuder effektiva alternativ) skulle kunna förläggas till parallella gator till Hertig Karls allé. Mellan ån och Vinterstadion kan man behöva fundera lite men det går nog med lite god vilja.

Som komplement kan man tänka sig rejäla parkeringsplatser i Lillån (gamla Coop) och Marieberg samt Karlslund och Ekeby Almby med täta busspendelturer (eldrivna och elbromsade bussar, starthjälp med dagens F1-teknik). Moderna P-automater kan skriva ut en massa meddelanden. En dagsavgift på 30 kronor skulle kunna tillåta användande av buss/spårvagnstrafiken under aktuell dag.

Varför ska vi bara prata när dagens teknik redan nu ger oss möjligheter till mer framtidsanpassad trafik?

åker buss”

Örebro

”Fundersam bilist som gärna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons