Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vården är inte effektiv

Annons

Vart tar alla pengar vägen, kömiljarder och andra miljarder som tillförs landstingen? Kvalitetssäkringsarbete av olika slag genomförs och positiva resultat visas men tyvärr finns det en baksida som inte redovisas. Inget tycks hjälpa med tanke på att det fortfarande alltid är vänta som gäller eller är det kanske ineffektivitet och motstånd inför andra arbetsmetoder?

Telefontiderna på vårdcentralen är slut redan vid åttatiden så gott som varje dag! Stängt för i dag!

Trots utlovade förbättringar, i form av ”se över, arbeta vidare med” och andra löften så står vi fortfarande och väntar. Det går inte i längden att skylla på personalbrist, slut på pen-gar eller dåliga lokaler.

De flesta söker sjukvård då ett upplevt behov föreligger, misstro oss inte. Som patient ska man fortfarande antingen vara störtakutsjuk, då finns det hjälp och tack för det, eller också vara frisk för att vara sjuk och kunna ”bråka”. Så kallade vardagssjukdomar kan också vara påfrestande fast kanske inte så intressanta att syssla med eller ha som forskningsobjekt. Är det så svårt att införa att jag som patient snarast får ett besked att den från vårdcentralen skickade remissen kommit fram, att någon tagit ställning till innehållet och ett besked om när ungefär en tid för besök kan förväntas. Därefter följer så småningom nästa väntan, på provsvar, på röntgenbesked, på utlovat telefonsamtal, på tid för eventuell behandling med mera därför att, vid förfrågan, ”svaret inte är ut/in-skrivet, finns inte i datorn, läkaren har semester, svaret tyvärr kommit åt sidan, inga mer telefontider för dagen, doktorn är på kurs” eller rentav slutat. Gäller på både vårdcentraler och sjukhus. Det är kränkande att som patient behöva vara orolig, rädd, ledsen och leva i ovisshet om vad svaret kan innebära. Vem är till för vem?

Örebro

”En av många”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons