Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

 Att sälja med mördande reklam

Annons
ILLUSTRATION: TECKNAR-OLLE

Allting går att sälja med mördande reklam. Sångtexten kom till under andra världskriget och gällde gröt av sågspån. Det var ett skämt. Annat är det med reklamens makt över våra liv.

Reklam är inte fel i sig. Alla som vill sälja varor eller tjänster måste tala om att de har något att erbjuda. Kampen om uppmärksamheten och kundernas pengar har utvecklat en kreativitet hos reklammakarna som påverkar oss på ett sätt som vi inte alltid är medvetna om.

I förra veckan stormade Cancerfonden mot klädjätten H Företaget har i år valt en bronsbrun brasilianska, toppmodellen Isabel Fontini, för att bära upp årets bikinikollektion.

Fonden tyckte att kampanjen var usel, eftersom den lyfter fram solbrun hy som skönhetsideal. Solbränna ökar riksen för hudcancer för ljushylta nordbor. H valde att ligga lågt och hänvisade helt kort till att man inte ville ¿visa upp ett specifikt ideal¿.

H anser säkert att årets badbrud är bra reklam. Cancerfondens kritiska debattartikel ledde till nyhetsartiklar och kommentarer. Säljbudskapet nådde med ens ut till bra många fler än de som passerar förbi affischerna på stan.

Helt klart visar bikiniannonserna upp ett ¿specifikt ideal¿, en livsstil, en sorglös tillvaro på stranden i värme och sol. Bara att koppla av och låta det vita skinnet bli så där vackert brun.

Det finns en parallell i bilannonser. Oavsett storlek, pris och drivmedel är reklamens budskap att bilen ger dig frihet från det dagliga livets plikter och bekymmer. Ensam på vägen i ett vackert landskap kan du lätta på slipsknuten (det är ofta män i huvudrollen), trycka gasen i botten och åka mot solnedgången.

Hur många känner igen sig i den verkligheten? Inte särskilt många. Men drömmen säljer.

En annan dröm är den väldoftande kroppen. Kroppsodörer är skamligt. Det vet bland annat tillverkare av sportkläder. Därför säljs träningskläder som ¿luktfria¿. Inte ens efter det svettigaste pass ska kroppens utsöndringar märkas i kläderna. Man kan undra varför. Svetten är ju ett kvitto på att man har ansträngt sig.

Med förföriska begrepp som ¿lasting freshness¿ och ¿free of bacteria¿ säljs tröjor, byxor och skor. Bakom detta underverk ligger så kallade nanopartiklar.

Dessa pyttesmå silverkorn är bakteriedödande. Ju mer vi använder, desto större risk att bakterierna blir resistenta och resistenta bakterier är ett av de allvarligaste hoten mot folkhälsan. Samtidigt som vi är återhållsamma med antibiotika, ökar försäljningen av bakteriefria kläder, konstaterar en forskare i tidskriften Ny Teknik.

Ur konsumentperspektiv är det ett bedrägeri, kommenterade miljöminister Lena Ek. Ja, det är det. Det som kallas ¿lasting freshness¿ i reklamen är i själva verket ett hälsohot.

Jämfört med den solbrända modellen är det svårt för den enskilde konsumenten att veta att de luktfria kläderna har ett högt pris.

Det finns likheter med den mördande reklamen på 40-talet som sålde lagom söt, konserverad gröt (på skoj) till dagens mirakelplagg och perfekta kroppar. Det är lite för bra för att vara sant. Då är det ofta inte sant.

Mer läsning

Annons