Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bankens kravmaskin

Annons
Vinstkrav. Björn Wahlroos blev ordförande i Nordea vid stämman förra året. I hans värld ska banken tjäna massor med pengar, mer i år än rekordåret 2011.arkivbild: Janerik Henriksson/SCANPIX

Skilda världar möttes när storbanken Nordea höll sin årsstämma. Ägarna uppmanade bankens ledning att hejda sina vinstkrav. De vill alltså tjäna mindre med pengar. Anmärkningsvärt.

Nordea var först ut av de fyra svenska storbankerna att samla sina aktieägare till den årliga stämman. Bankens ledning fick kritik, inte minst från en av storägarna, den svenska staten.

Hur kan en välskött bank med rimliga risker i en mogen marknad avkasta 15 procent på eget kapital, frågade Erik Thedéen, statssekreterare på finansdepartementet och representant för staten. Samma budskap kom från Akiteägarnas Günther Mårder.

Två ägarrepresentanter markerade tydligt att de tycker att Nordea sätter upp orealistiska mål för sin verksamhet. De fruktar att de höga målen medför ökat risktagande. Med dagens låga ränteläge, några enstaka procent, är 15 procent något för börsraketer eller ett fåtal superföretag. Dit räknas inte gamla, hederliga banker.

Kritiken viftades bort av styrelseordförande Björn Wahlroos. Han är känd för att kunna sätta sig över avvikande synpunkter och har ett stort förtroende för sin egen kapacitet.

Björn Wahlroos skulle inte blivit styrelseordförande om han inte var både kunnig och självsäker. Men det är inte säkert att hans goda självförtroende är det bästa för Nordea.

Avtalet med bankens vd Christian Clausen är inte precis något som banken kan använda som säljargument för att locka nya kunder, i alla fall inte småsparare. Pensionsöverenskommelsen som ger Clausen 100 miljoner vid 60 års ålder går heller inte i takt med tiden.

Bonusprogrammen ifrågasattes också av stämman. Den saluförda tanken från styrelsen är att högt betalda chefer måste ha morötter för att jobba riktigt bra. Det är en märklig psykologi. Som om 10 miljoner kronor i fast lön är en uppmaning till att softa på jobbet.

För banker handlar allt om pengar, det är sant. Men pengarna kommer inte av sig självt utan från kunderna, stora som små. Verksamheten bygger på tillit och trovärdighet. Här har Nordea ett imageproblem. Det borde bekymra ledningen mer än bonusar och rekordvinster.

Mer läsning

Annons