Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilen är fantastisk

Det är bara att inse: bilen är ett fantastiskt transportmedel. Bilen behövs i ett växande Örebro.

Annons

Örebro är en växande stad. Med det följer ökad biltrafik. Det finns alternativ till bilen i de flesta städer. I Stockholm kan du åka buss och tunnelbana. I Göteborg kan du åka spårvagn eller buss. I Örebro kan du åka stadsbuss. Men det blir ändå bilköer.

Det kan handla om att arbetstiden inte passar med busstiderna, att det är smidigare att ta bilen för att hinna lämna barnen på dagis. Eller så kan det handla om att personen just den här dagen ska storhandla. Det känns lättare att stuva kassarna i bilen och köra fram till dörren än att ta med dem i bussen – och sedan släpa dem från busshållplatsen och hem.

Hur vi än vrider och vänder på det, behövs ett alternativ där den enskilde själv bestämmer när och vart han eller hon ska åka. Och det ska kombineras med regeringens mål att trafiken ska vara koldioxidfri senast år 2030. Om 16 år alltså.

Om vi går 16 år bakåt i tiden, så var det 1998. Förändringstakten sedan dess har inte varit imponerande. Jodå det har kommit en uppsjö av ”miljöbilar”.

Men de allra flesta av oss kör fortfarande omkring i bilar som drivs av förbränningsmotorer – en uppfinning från mitten av 1800-talet.

Elbilar är än så länge dyra. På Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm pågår forskning om vägar som fungerar som bilbanor för modellbilar, alltså ett spår i vägbanan där bilen får sin elförsörjning.

För de allra flesta står ändå valet mellan att låta bli att köra bil – eller välja en bil med 1800-talsteknik.

Det är den enskilde som bestämmer vilken bil han eller hon vill köpa – eller om personen vill dela bil med andra genom en bilpool. Men myndigheter kan uppmuntra människor att göra rätt val. Staten ger ett bidrag på 40 000 kronor till den som köper en ”supermiljöbil”. Kommunen kan uppmuntra bilpooler genom att reservera parkeringar för bilpoolerna. Och bilpoolerna skulle kunna välja att ha en eller ett par elbilar i sin flotta.

Men att kämpa för miljön genom att bekämpa bilen är meningslöst.

Mer läsning

Annons