Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags igen att släcka ner stan

Annons
Annat ljus. Örebro i mars för två år sedan – elen i skuggan av elden för en timma. arkivbild: Kicki Nilsson

På lördag släcker världen ner. Även Sverige. Förra året valde varannan svensk att delta i ”Earth Hour” genom att mer eller mindre avstå från el under en timma.

Earth Hour är ett jippo. Mänskligheten lägger ingen extratid till sin eller jordens framtid genom att kura i mörkret under en marstimma. I andra delar av världen inträffar dessutom timmen mitt på ljusa dagen. Men det är okej med jippon, om syftet är gott.

Earth Hour hade premiär 2007. Idén, lanserad av Världsnaturfonden, är enkel. Målet är att under en timma få så många människor som möjligt över hela jorden att koppla ur elektriciteten. Det är en symbolisk handling. Nyttan är att mänskligheten under en timma kan ena sig om en sak, en sak som gagnar alla.

En del av ”timman” är Earth Hour Challenge där kommuner i Sverige och andra länder tävlar i klimatsmarthet och hållbar stadsutveckling. Den som vinner eller placerar sig väl kan bli en förebild för andra. Tävlingsarrangörerna har en tanke om det goda exemplets makt.

Det är inte alla som tror så. En är Michael Hoel, professor i nationalekonomi i Oslo. Han har på uppdrag av Expertgruppen för miljöstudier, EMS, gått igenom den vetenskapliga litteraturen om effekter av förebilder inom miljöpolitiken.

Enligt Michel Hoel finns det inga belägg för det goda exemplets makt. Det är meningslöst för ett lite land som Sverige att ha en mer radikal klimatpolitik än omvärlden. Det enda resultatet enligt Hoel, är sämre svensk konkurrenskraft eller att svensk företagsamhet flyttar utomlands till länder det är billigare att läcka koldioxid. Ett meningslöst slöseri med andra ord.

Michael Hoel har rätt i att Sverige är ett litet land. Hur radikala vi än är påverkar det inte jordens samlade klimat nämnvärt. Med hans karaktärsmord av ”förebilden” är det en helt annan sak.

Det finns flera skäl att våga vara först. En del företag har insett att ”business as usual” är en syn på affärerna som inte hör hemma i framtiden. Vår moderna historia är full av avskräckande exempel på självgoda bolag som med en fnysning avfärdat allsköns påfund, som datorer och digitalfoto, och sedan fått hälsa hem.

I Sverige finns ”Hagainitiativet” som samlar företag som frivilligt åtagit sig att minska sin klimatpåverkan med minst 40 procent till 2020. Än så länge har inte den riktigt energislukande industrin anslutit sig. Men vem vet, kanske exemplets makt kan sprida sig?

Företrädare för Hagainitiativet vill att lilla Sverige ska höras tydligt. De anser att den svenska regeringen borde kliva fram för ta på sig ledarrollen inom den europeiska klimatpolitiken. Dessa svenska företag, bland annat svenska Coca-Cola, anser inte att storleken är avgörande, utan budskapet.

Danmark, ett annat ännu mindre land, tar klimathotet på allvar. Regeringen har beställt utredningar om konsekvenserna av de värsta framtidsscenariot, det med plus sex grader i ökad global medeltemperatur. Det handlar om flera meter högre havsnivå. Sådant spelar roll i ett platt och kustnära land.

Visst kan man tycka att det är meningslöst att släcka lampor och tv-apparater under en timma på lördag kväll. Vad spelar min kökslampa för roll? Inte ens en miljard lampor spelar roll. Men medvetenheten spelar en avgörande roll. Tack vare ett jippo.

Mer läsning

Annons