Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dåligt kan bli bättre

Annons

Bättre och bättre år för år. Så är svenskarnas förhållande till företag och myndigheter. Det finns likheter med politiken.

I går kom Svenskt kvalitetsindex. SKI, med sin rapport om svenska konsumenters inställning till dem som levererat varor och tjänster under 2011. SKI sammanfattar sina mätningar i det som kallas kundnöjdhet och kvalitet.

Den långa trenden är att vi blir allt mer nöjda. Kurvan har sedan mätningarna startade 1989 tillfälligt vänt nedåt vid fyra tillfällen. Alla sammanfaller med lågkonjunkturer. Samma gäller för mätningen av kundnöjdhet för 2011. I sämre tider ökar alltså missnöjet.

SKI mäter vilka åsikter vi som konsumenter har om företag, organisationer och myndigheter. Alla tillfrågade måste ha egen erfarenhet. Det handlar inte om något allmänt tyckande.

En notering är att Polisen leder förbättringsligan. Det kan ses som ett kvitto på en framgångsrik krisbearbetning. Visserligen från en låg nivå, men ändå. Det visar också att inget är så dåligt att det inte kan bli bättre, om man bara anstränger sig.

Bland de branscher som ligger över snittet för ekonomin som helhet i kundnöjdhet finns bilförsäkringar, banker, fastighetsmäklare, apotek, bredbandsbolag och taxi.

En hög placeringar visar inte på att allt fungerar bra. Företag eller myndigheter kan ha många som klagar men ändå hamna högt i rankningen. Det handlar om hur de klagande kunderna blir mottagna. En vänlig röst som tar klagomålen på allvar gör kunden nöjd, trots den ursprungliga ilskan och frustrationen.

Här har politikerna en del att lära. Eller så kan de bekräfta sina egna erfarenheter. Omvärldstrycket på oss som konsumenter, vare sig det gäller prylar, tjänster eller politiska budskap, ökar år från år. Och allt snurrar allt snabbare.

Det företag eller myndigheter som tar sig tid att lyssna, tar också sina kunder på allvar. Varje klagomål blir ett tillfälle till förbättring, i stället för något som tar upp dyrbar tid från verksamheten.

Det finns i denna metod av stora öron och liten mun ett hopp för politiska partier i kris. Vi har som bekant några i Sverige i dag. Kan Polisen ta sig i kragen i ”kundernas” ögon så måste det gälla för andra också.

Mer läsning

Annons