Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den långa skolvägen

Eleverna på Mikaelskolan i Örebro har fått nya hjältar. Tre lärare. Det låter osannolikt men är sant.

Annons

Den som vill kommer att kunna ta del av denna solskenshistoria när tv nästa vecka börja sända andra omgången av ”Klass 9 A”, dokusåpornas deluxe-modell.

Skolan är verkligen allas angelägenhet. Tv har bidragit till folkbildningen i ämnet genom att skildra hur en skara utvalda topplärare tagit sig an en problemklass och visat att det faktiskt går att uppfylla högt ställda mål.

Örebroeleverna är nöjda med att ha varit med i detta experiment. De fick oss att fatta att vi var på botten och att vi var tvungna att skärpa oss, säger en elev i NA i dag. Ren glädjespridning, säger en annan. Toppbetyg till superlärarna alltså.

Det finns säkert ett och annat i denna typ av tidsbegränsade räd mot en enskild skolklass som kan ifrågasättas. Klart är i alla fall att eleverna i klass 9 A varit mycket modiga som ställt upp för att visa upp sig och sina problem. Och sin väg mot en ljusare framtid.

Den svenska skolan knäar. Undersökning efter undersökning vittnar om massiva strukturella problem. Hösten 2009 visade Skolverkets analys bland annat att eleverna lämnas ensamma med sina studier. Det som tänkt som ett sätt att låta var och en utvecklas på egen hand blev i verkligheten ett svek. Övergivna elever hamnar i en ond spiral.

I höstas visade den stora internationella Pisa-undersökning också på ett trendmässigt förfall i den svenska skolan. Särskilt illa ställt är det med pojkars kunskaper. Det är också resultat av att lärarna blivit mer osynliga. I många tonårspojkars värld är förebilden en tuffing som skiter i skolan. Jakten på social status i gänget slår lätt ut slit för bra betyg.

I dag samlar Lärarnas Riksförbund till konferens. En av talarna är utbildningsminister Jan Björklund, FP. I valrörelsen gick han hårt ut med en rad skolreformer. De flesta fick stöd av lärarfacken, vilket talar för att utvecklingen är på rätt väg, åtminstone på pappret.

Insikten finns alltså om vad som måste göras, men det handlar om en plågsamt utdragen process. Skolans arbetssätt måste göras om. Punkt, men inte slut. Lika viktigt är att lärarna få en centrala position i undervisningen – och att lärarutbildning får sitt eget hisnande kunskapslyft.

Mer läsning

Annons