Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En dubbel dikeskörning

För drygt en vecka sedan välte en lastbil i Örebro. Det inträffade är ytterligare ett exempel på en åkerinäring som är på väg ner i diket.

Annons

I just detta fall tycks det som om chauffören druckit alkohol under tiden som han körde. Ett vittne säger att färden länge såg normal ut. Fem mil före Örebro började lastbilen en mer vinglig färd, som slutade med olyckan. Föraren klarade sig och inga andra personer skadades.

I mitten av mars i år visade SVT:s Uppdrag granskning hur det ser ut. Utländska åkerier har tagit och tar kontinuerligt över allt större delar av transporterna i landet. Deras chaufförer arbetar under slavliknande förhållanden. Inte sällan bor och lever de i sina bilar i månader i sträck.

Priserna på transporterna pressas på ett osunt sätt. Inget åkeri som har ambitionen att följa det gällande regelverket när det gäller arbetsmiljö, löneavtal, körtider och utrustning på bilarna kan konkurrera om några jobb.

Redan innan TV-programmet sändes visade Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen på den dåliga regelefterlevnaden. Rapporten hade beställts av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Dessa dåliga förhållanden, som varje dag äventyrar trafiksäkerheten, bör åtgärdas av flera skäl. Ett sådant är att de som arbetar i Sverige inte ska tillåtas leva under vidriga förhållanden och i praktiken arbeta som slavar. Ett annat är att den obefintliga viljan att följa regler skapar en illojal konkurrens som slår ut företag och jobb.

Vad kan då göras? Det första som kan och bör ske är att de som beställer transporttjänster tar sitt ansvar. Varje transport som kostar mindre än ett visst belopp per mil innebär i verkligheten att åkeriet måste tumma på regelverket.

Reglerna för att komma åt dem som fuskar måste skärpas. Det skulle ge polisen och andra myndigheter bättre förutsättningar att stävja fusket. Tyskland sägs i det sammanhanget vara ett föregångsland. All förbättring av situationen gagnar trafiksäkerheten, som ju angår oss alla.

Mer läsning

Annons