Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En fråga om förtroende

Fiffel med autogiron skadar inte bara enskilda människor. Det skadar också något som är en grundläggande förutsättning för vår ekonomi: förtroendet.

Annons

Gymmet Träna Lätt i Örebro återaktiverade gamla autogiromedgivanden – och fick på det sättet ett antal tusenlappar insatta på sitt konto. Det verkar finnas en lucka i systemet som gör det här möjligt. Den som en gång har varit kund hos Träna Lätt, riskerar att bli av med sina pengar även om han eller hon för länge sedan slutat att vara kund. Och var så säker: det finns fler där ute som är beredda att utnyttja den säkerhetsluckan.

Att människor riskerar att bli av med sina pengar för tjänster som de inte har köpt, är illa nog. Men det är det lilla problemet.

Det stora problemet handlar om förtroende. Den som skriver på ett autogiromedgivande ska veta att det fungerar, både när en tjänst eller en vara ska betalas och när det är dags att avsluta betalningarna.

I Sverige har vi ett förhållandevis stort förtroende när vi agerar som kunder och säljare.

Vi har dessutom ett förtroende för myndigheter som är större än i många andra länder. Det är inte bara bekvämt. Det är också bra för landet.

Medierapporteringen om krislandet Grekland kläs ofta i siffror om budgetunderskott som andel av BNP och åtstramningar i mångmiljardklassen. Men ett av de allra största problemen för Grekland är just brist på förtroende. Har du inte förtroende för staten blir det legitimt att smita från skatt. Om du utgår från att den du gör affärer med är en fifflare, så präglar det ditt förhållningssätt. Sådant kan bromsa ett helt lands ekonomi. Det är precis det som har hänt med Grekland.

Om det finns ett säkerhetsproblem i ett av de stora betalningssystemen, blir det allvarligt.

Om vi ska bibehålla förtroendet, måste vi hela tiden rätta till brister som upptäcks. De som ansvarar för autogirot har en hemläxa att göra.

Mer läsning

Annons