Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En välbekant KD-politik

Väljarna kommer att känna igen Kristdemokraterna i höstens val.

Annons

Partistyrelsen har nu lagt fram en familjepolitik som ska antas av rikstinget i Örebro i sommar. Det ska bli obligatoriskt för kommunerna att betala ut hemmafrubidr ... förlåt vårdnadsbidrag. Familjecentraler ska finnas i alla kommuner. Äldre par ska få en lagreglerad rätt att bo tillsammans.

Kristdemokraterna har haft identitetsproblem. De kläms mellan de nya Moderaternas mjukare framtoning och mittenpartierna. Det ser inte riktigt bra ut i opinionsmätningarna.

I sak kan vi tycka att vårdnadsbidraget är dåligt. Det är en parallell till Miljöpartiets friår. Ett bidrag till den som vill lämna arbetsmarknaden.

Men utan vårdnadsbidraget skulle det bli svårt för Kristdemokraterna att profilera sig. Och det behövs när partiet ligger och pendlar kring fyraprocentspärren i opinionsmätningarna.

På 80-talet gjorde Kristdemokraterna försök att profilera sig med hjälp av ”kändisfaktorn”. Personer som miljökämpen Björn Gillberg och skådespelerskan Eva Rydberg rekryterades. Det gick inte så bra.

Inför förra valet gjorde partiledaren Göran Hägglund ett minst sagt populistiskt utspel om bensinskatten. Samtidigt som det var uppenbart att växthuseffekten skulle bli en av mandatperiodens allra största politiska frågor, satt Hägglund i tv och sade att bensinpriserna skulle sänkas om Kristdemokraterna fick bestämma över statens budget.

Bensinskatteutspelet fungerade inte på vare sig det ena eller det andra sättet. Det lockade inte väljare till Kristdemokraterna. Tvärt om minskade partiet från 9,2 procent 2002 till 6,6 procent 2006. Och när Kristdemokraterna satte sig i regeringen var utspelet om sänkta bensinskatter som bortblåst. Det var ett orealistiskt förslag.

Det ger mer trovärdighet om Kristdemokraterna presenterar en politik där väljarna ser en kontinuitet. Då kan krav som ökat vårdnadsbidrag och familjecentraler i varje kommun fungera.

Det som krävs är ju inte att hela svenska folket ska ta Kristdemokraternas politik till sitt hjärta. Det handlar om att övertyga fem eller tio procent av väljarna. Det kommer Kristdemokraterna att klara.

Mer läsning

Annons