Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förbud mot bråkiga barn i bilen?

Varför förbjuder vi inte mobilsamtal i trafiken? Svar: Då skulle vi även få hitta på en rad andra förbud.

Annons

I dag träder en ny vägtrafikförordning i kraft. Den säger att du bara får använda din mobiltelefon under körning om det inte inverkar negativt på körningen.

Andra länder i Europa förbjuder användning av mobiltelefon under körning, om du inte har handsfree.

För tio år sedan gjorde Vägverket en utredning. Slutsatsen är att det är ”samtalet som sådant och dess komplexitet som belastar föraren och därmed distraherar henne eller honom.” Det spelar alltså inte så stor roll om du har handsfree eller inte. Och det finns ju fler saker som kan vara farliga i bilen. Att medla mellan två barn som bråkar i baksätet. Att inleda ett engagerat samtal med passageraren i framsätet bredvid. Att börja fippla med bilradion.

Utifrån den utredning som gjordes 2003 förefaller det vara rationellt att göra just som i Sverige. Du begår ett lagbrott om du vinglar till med bilen, medan du pratar i telefon. Men något generellt förbud blir det inte.

Motormännen har krävt ett förbud mot att prata i mobiltelefon i bilen utan handsfree. I en artikel i Svenska Dagbladet i mars skriver organisationens vd Maria Spetz att den danska polisen har bötfällt 42 000 förare för att de har pratat i mobilen samtidigt som de kör.

Poängen med den modell som andra europeiska länder har valt är enkelheten. Det blir tydligt vad som gäller. Men frågan är: Ska polisen åläggas att bötfälla tiotusentals bilförare, trots att det finns utredningar som tyder på att det inte har någon större betydelse för säkerheten?

Dagens mobiltelefoner ser inte ut som de gjorde när Vägverket (Numera Trafikverket) gjorde en utredning 2003. Folk fipplar med telefonerna på mer än ett sätt, medan de kör bil. Så frågan om mobiltelefoner och trafiksäkerhet kommer säkert att väckas igen.

Mer läsning

Annons