Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gästkrönika: Det ska inte behöva ta 4,5 timmar till Oslo!

Annons

Jag reser ibland från Örebro till Oslo. Det tar 4,5 timmar. Trots att det bara är 26 mil till Oslo. Om man åker hela sträckan Oslo – Stockholm tar det fem timmar. Avståndet Stockholm – Oslo är faktiskt inte mycket längre än Stockholm – Göteborg. Men det tar två timmar längre att åka till Oslo.

Det tar 4,5 timmar att åka från Örebro till Oslo, trots att det bara är 26 mil, skriver landshövding Maria Larsson.

Till Göteborg har du 25 avgångar per dygn från Stockholm och till Oslo fem. Så kan en nationsgräns ställa till det. Därför tar 1,4 miljoner resenärer flyget i stället för tåg mellan huvudstäderna. Och ytterligare många tar bilen.

Oslo och Stockholm är två av Europas snabbast växande huvudstäder och det bor nästan 3,5 miljoner människor längs stråket.

Jag menar att en investering i snabbare tågförbindelse mellan dessa städer inte bara är en de mest strategiska frågorna för Örebro län. Det är också ytterst angeläget för hela Sverige. Oslo och Stockholm är två av Europas snabbast växande huvudstäder och det bor nästan 3,5 miljoner människor längs stråket. Underlaget för en bättre järnväg finns redan i dag.

Snabbare förbindelse mellan Oslo och Stockholm ger också vårt län ännu bättre logistiska fördelar och möjlighet för arbetspendling till och från både Stockholm och Oslo. Restiden till Stockholm skulle kunna minska till 1 timme och 15 minuter.

Det betyder också att näringslivet i länet får större förutsättningar att rekrytera den kompetens man behöver och att kunna utöka handel med den granne som redan i dag är vårt största exportland. Näringslivet ser ett stort behov av en sådan investering.

Handelskamrarna i såväl Oslo, Värmland, Mälardalen som Stockholm har tydligt tagit ställning och skrev nyligen en debattartikel i Dagens Industri med just detta budskap.

Kanske är den största vinnaren på en sådan investering klimatet och därmed framtida generationer. I dag sker en stor del av transporterna mellan huvudstäderna med flyg eller bil. Om man kommer ner till en restid under tre timmar blir tåget starkt konkurrenskraftigt och klimatnyttan stor.

Kostnaden för en sådan investering är beräknad till drygt 50 miljarder kronor.

Snabbare tåg handlar inte om höghastighetståg, utan om att med befintlig teknik bygga lite mer av dubbelspår och en del ny järnväg. Kostnaden för en sådan investering är beräknad till drygt 50 miljarder kronor. Ruskigt mycket pengar förstås, men utredningar visar på att en sådan investering kan vara såväl samhällsekonomiskt som företagsekonomiskt lönsam. Det innebär i sin tur att det troligen finns privata investerare som skulle kunna vara intresserade. Och allt behöver inte byggas på en gång. Man kan faktiskt ta en liten bit i taget.

Bolaget Oslo-Stockholm 2.55 arbetar för högtryck för att flytta frågan framåt. Det ägs av Region Örebro län, Örebro kommun, Region Värmland och Karlstad kommun. Fler är intresserade av att ansluta sig. Vi behöver vara många som stödjer det arbetet. För trots att många är positiva är det lång väg till verklighet. Det första delmålet måste vara att få behovet av denna investering definierat i den nationella infrastrukturplan som ska lämnas till riksdagen våren 2018.

Och om allt skulle gå riktigt bra så skulle vi 2040 kunna resa mellan Oslo och Stockholm under tre timmar. På köpet kan vi äntligen få en tågförbindelse till Karlskoga! Det kommer att betyda mycket för länets fortsatta utveckling.

Mer läsning

Annons