Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

GM skyldig till kalabalik runt Saab

Befria mig. Så lyder titeln på svenska till den sång som ackompanjerade reklamfilmen för Saab Biopower. Sången blev en hit. Bilmärket i sig sjunger på sista versen.

Annons

Eller finns det hopp om liv efter likvidationen, som i veckan ska inledas efter besked från amerikanske ägaren GM i fredags?

Före jul meddelade GM att Saab-tillverkningen skulle avvecklas. Efter att svenskbaserade Koenigsegg fått nobben, dök holländska Spyker upp i elfte timmen som ny spekulant. Alla trodde det var för sent. Nu, när tolvslaget är passerat, finns det fyra intresserade köpare. På måndag startar produktionen i Saab-fabriken efter helguppehållet. Det finns beställningar på hundratals nya bilar från Saab-handlare i Sverige, hur märkligt det än kan låta.

Utåt råder fullt kaos runt Saab. Facken protesterar mot GM:s beslut att tillsätta en likvidator nu, när det finns möjliga köpare. Det är obegripligt, säger Anette Hellgren, ordförande för Unionen på Saab. IF Metalls ordförande Stefan Löfven späder på och kallar GM för oseriöst, samtidigt som företagsledningen förhandlar med fyra intressenter då sätter man igång avvecklingen.

Den svenska regeringen har hållit sig vid sidan om hela affärsprocessen. Det har varit klokt. Saab har gått med förlust i årtionden, och svenska skattepengar ska inte användas till att hålla konstgjort liv i döende företag. Historien har gett oss facit. En gång maldes miljarder ner i den svenska varvsindustrin, ett enormt slöseri med pengar till ingen nytta.

Statssekreterare Jöran Hägglund gör nu en snabbvisit till USA och ska träffa GM:s ledning för att ”resonera om de bud som kommit in”. Det är helt i sin ordning. En avveckling av Saab kommer att kosta skattepengar, om den dagen kommer då Saab-bilar slutar att rulla ut från fabriken i Trollhättan.

Det finns fyra spekulanter på att ta över Saab. Seriösa enligt IF Metall-ordförande Stefan Löfven. Nej, det är inte särskilt seriöst att dyka upp när det egentligen är för sent. Det späder enbart på paniken.

Den stora skulden bär GM:s ledning. Vi får trots allt hoppas, att någon budgivare är seriös nog. Saab kan i alla fall se fram mot att befrias från GM.

Mer läsning

Annons