Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

H och Frankenstein

Annons

De modeller som klädkedjorna visar upp har sällan eller aldrig en normal kroppsbyggnad. De flesta människor ser inte ut så där. Och inte ens de trådsmala modellerna är på riktigt. Med modern datateknik går det att retuschera bilderna. Om det finns någon skavank kan den tas bort. Att de allra flesta människor har lite skavanker är ointressant för den som fixar bilden.

Klädkedjan Hennes Mauritz har nu gått ett steg längre. I stället för att använda modeller, används digitala skyltdockor, alltså digitala figurer som inte finns i verkligheten. Men huvudet och ansiktet kommer från en levande person. Att sätta ihop ett verkligt huvud på en konstgjord kropp går också att fixa med digital teknik. Det är inte utan att man får lite Frankenstein-vibbar.

Den brittiska författaren Mary Shelly skrev 1818 en roman om hur en vetenskapsman skapade en levande varelse. Drygt 100 år senare blev romanen film – ”Frankensteins monster”.

När Hennes Mauritz gör sina modeller är det väl knappast Frankensteins monster företaget vill att vi ska förknippa deras kläder med. Men det vi ser på bilden är ungefär lika verkligt som Frankensteins monster. Möjligen är monstret lite mer verklighetsnära. När filmen spelades in krävdes det åtminstone en riktig skådespelare. Han hette Boris Karloff.

Håcan Andersson på Hennes Mauritz säger att de digitala skyltdockorna är ”ett sätt för oss att visa upp våra olika plagg ur olika vinklar, på samma sätt som vi visar plaggen på skyltdockor i våra butiker.”. Fast då krävs ju inte påklistrade ansikten. Eller?

Det finns ingen enkel lösning på problemet.

Vi kan inte lagstifta om vilket midjemått klädkedjornas modeller ska ha. Och klädkedjorna har naturligtvis noggrant studerat vilka bilder som ger det bästa resultatet i form av fler kunder, om det nu är retuscherade bilder eller digitala kroppar som är sammanfogade med ett ansikte som finns IRL, som det heter på dataspråk (In real life).

Men marknadens makt kan verka åt olika håll. Kunderna kan ju kräva att kläderna visas på riktiga människor med riktiga kroppar, i stället för att använda Frankenstein-teknik.

Mer läsning

Annons