Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

 Ilska när någon annan bestämmer

Annons
ILLUSTRATION: TECKNAR-OLLE

Nu är det krig i luften. Om luften. Inte med vapen, men med påbud och förbud. I måndags markerade Kina sin ilska över att EU lagt sig i landets inre angelägenheter.

Så uppfattar i alla fall den kinesiska regeringen att flyget i Europa sedan årsskiftet innefattas av EU:s system med utsläppsrätter. Sedan 2005 har industrin i EU varit en del av denna politik för att minska klimatpåverkan från koldioxid.

Flygbolagen som trafikerar EU får en mjukstart eftersom utsläppsrätterna som delas ut är nästan gratis. De företag som släpper ut mindre än sin kvot kan sälja sina andelar till dem som vill släppa ut mer. På så sätt får den oönskade koldioxiden ett pris och blir en kostnad. De som är bäst på att minska utsläppen gynnas och de som är sämst får betala extra.

EU-beslutet har mötts av en skur av kritik från andra länder. Kina har agerat mest konkret och förbjuder nu de kinesiska flygbolagen som trafikerar Europa att ge sig in i utsläppshandeln. Amerikanska flygbolag har ilsket konstaterat att EU inte har någon rätt att pungslå dem på pengar för utsläpp som inte sker över Europa. Ett flyg från San Francisco till Paris tillbringar bara en bråkdel av sin flygtid över Europa, konstaterar amerikanerna.

Flygbolag, precis som alla andra företag, har ett gemensamt språk – pengar. Verksamheten ska gå med vinst. I dag vet vi att utsläpp i atmosfären har ett pris, som förorenaren ska betala.

En del kritiker hävdar att regler som omfattar interkontinentala affärer inte kan beslutas av en part ensidigt. Det är lite som att fransmännen skulle beskatta franska turister i Stockholm.

Det finns flera internationella organisationer för civilt flyg. Ett är FN-organet ICAO. I den församlingen har deltagarna i åratal förhandlat om bindande miljöregler utan att komma till beslut. När alla ska vara med och bestämma och alla särintressen ska vägas in, blir processen seg som sirap. Mönstret känns igen från FN:s toppmöten om klimatet.

Andra kritiker menar att utsläppsrätter är ett alltför svagt redskap. Bolagen slipper undan för billigt helt enkelt. Det vore bättre med en skatt. Det är det säkert. Men vem sjutton ska besluta om den världsskatten? Världsriksdagen?

Många kritiker har goda argument. Men eftersom allt går så trögt är det bättre att någon gör något. EU:s tilltag har i alla fall fått fart på debatten.

Vid sidan om lagar finns det annat som ansätter flyget. SAS visade dystra siffror i onsdags. Miljardförlust igen. Konkurrensen är stenhård och bolaget ser inga möjligheter att vidarebefordra de 30-procentiga prisökningarna på flygbränsle till kunderna.

Den krassa verkligheten, höga energipriser, är den i dag den starkaste kraften framåt. Utan alternativa bränslen blir det för dyrt att ha ett flygbolag. De företag som törs satsa på nya drivmedel lär finnas kvar på marknaden.

Under tiden skadar det inte med lite utsläppsrätter.

Mer läsning

Annons