Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inte bara Telias skam

Annons

Förlåt oss. Riktigt så sa inte ledningen för Teliasonera efter mötet med sina ägare i går. Men nästan. Yttrandefriheten ska hädanefter ingå i företagets affärsmodell. Logiskt för ett telekomföretag.

I förra veckan avslöjade SVT:s Uppdrag granskning att regimerna i diktaturer som Vitryssland, Azerbajdzjan och Uzbekistan använder teknik från Telia för att övervaka och gripa oliktänkande. Just den marknaden är växande och lönsam för Telia.

Uppgifterna satte fart på ägarna, svenska staten, finska staten och en rad fondförvaltare. Usch och fy var deras samfällda reaktion och finansmarknadsminister Peter Norman kallade till gårdagens möte för att ta företagsledningen i örat.

Teliasonera hade en handlingsplan med sig till mötet. Företaget åtar sig att dels inleda ”dialoger” med regimerna, dels hålla kontakt med människorättsorganisationer i länderna. På pappret är det alldeles utmärkt och visar att samvetslösa affärer inte ska vara möjliga i dag.

Ägarna röt till och fick sin vilja igenom. Det anmärkningsvärda är att det krävdes ett avslöjande i massmedia för att de skulle vakna till. Självklart måste stora ägare, inte minst svenska staten, ha bättre kontroll på verksamheter de har sina pengar i. Det är fler än Telialedningen som har anledning att skämmas.

Även Telias kunder har reagerat. Företrädare för Stockholms stad hotade med att säga upp avtalet. Kammarkollegiet, som ansvarar för statens upphandling, har också börjat ett arbete med att se över vilka villkor de ska ställa på sina leverantörer.

Det är här den verkliga makten ligger. De företag som inte kan svara upp mot konsumenternas krav får problem. Kvaliteten på produkterna eller tjänsterna ligger närmast till hands att skärskådas av kritiska köpare. Men det kan lika gärna vara, som i fallet Teliasonera, bolagets moral.

Det är det goda med marknadsekonomin. Det är välinformerade ägare och kunder som har makten, till exempel att ställa krav på öppen redovisning av hela affärsupplägget. Vägrar bolaget, är det bara för kunden att välja en konkurrent.

Tack Teliasonera för den lektionen i samhällskunskap.

Mer läsning

Annons