Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kapitalism i Laxå

Annons

170 anställda vid Esab i Laxå är på väg att förlora jobbet. Ett dråpslag, säger Urban Larsson, IF Metalls klubbordförande på Esab. Sådan är kapitalismen, säger en av nätkommentarerna på NA:s webbsida.

För enskilda människor innebär förändringen att de riskerar att förlora jobbet med allt vad det innebär av oro för framtiden.

Det finns anledning att ställa krav på både staten och Esab. Staten måste göra insatser för att underlätta för de anställda att skaffa nya jobb. Och ett företag som väger så tungt på en liten ort, har ett moraliskt ansvar att underlätta omställningen. Hoppas de amerikanska ägarna till Esab inser det.

Däremot är det föga meningsfullt att kräva av Esab att jobben ska vara kvar i Laxå. För just som en av webbkommentarerna säger: sådan är kapitalismen – eller marknadsekonomin. Företaget flyttar produktionen till Polen, där lönerna är lägre.

Ibland skapas nya jobb. Ibland försvinner jobb. Det sker hela tiden förändringar. Vi skulle kunna ha en stelbent ekonomi där staten dirigerar vem som ska tillverka vad och hur mycket. Ett annat alternativ vore att vi stoppade vår utrikeshandel och till varje pris försökte skydda vår industri mot konkurrens. Båda alternativen skulle innebära ett fattigare Sverige. Inte bara så att medborgarna skulle ha mindre pengar för sin privata konsumtion. Vi skulle också ha mindre pengar till sjukvård, barnomsorg, skola med mera.

Alltså får vi stå ut med dråpslagen.

Det var ett dråpslag för Göteborg att varvsindustrin lades ner på 70-talet. Det var ett dråpslag mot Ljusnarsbergs kommun när bandstålstillverkningen vid Uddeholm Strip Steel i Bångbro lades ner i mitten av 80-talet. Det talades om att Ljusnarsbergs kommun skulle avvecklas. Det var ett dråpslag för Trollhättan att Saabs personbilstillverkning försattes i konkurs.

Men efter varvsindustrin skapades andra jobb i Göteborg. Ljusnarsberg finns kvar som kommun 25 år efter att Uddeholm Strip Steel lades ner. Och var så säker: Trollhättan kommer att finnas kvar även om det inte tillverkas en enda bil i staden.

Det finns trots allt ett liv även efter ett dråpslag. Men det är en klen tröst för de 170 personer (och deras familjer) som är på väg att förlora sina jobb.

Mer läsning

Annons