Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kul för Laxå och Nora

Annons

Det är riktigt kul. Små kommuner som Laxå, Nora och Ljusnarsberg stiger kraftigt i den rankning av företagsklimatet som Svenskt näringsliv publicerade på måndagen. Karlskoga och Lindesberg – som är betydligt större – halkar efter.

Alltså: Även en liten kommun, som drabbats av företagsnedläggningar och omstruktureringar kan förbättra sitt företagsklimat. Det finns ingen naturlag som säger att företagsklimatet ska vara dåligt i Ljusnarsberg eller Laxå.

Organisationen Svenskt näringsliv vill att kommunerna ska föra en företagsvänlig politik. Den årliga rapporten om näringslivsklimatet får uppmärksamhet tack vare framgångsrikt opinionsarbete. Men rankningen kan inte avfärdas som ett särintresse. Menar vi allvar med att vi vill ha ner arbetslösheten måste kommunpolitikerna bry sig om just företagsklimatet.

Är det högerpolitik att vara för ett bra företagsklimat och vänsterpolitik att tycka att företagare är en samling giriga kapitalister? Nej, så behöver det inte alls vara. I Fagersta har Vänsterpartiet egen majoritet. Fagersta hör till de kommuner som förbättrat sin ställning avsevärt i den rankning som publicerades på måndagen.

En del av de faktorer som Svenskt näringsliv bedömer är politiska. En kommun som låter privata företag sköta en del av omsorgen hamnar högre på listan än kommuner som gör det till en principfråga att så mycket som möjligt ska skötas av kommunen. Kommuner som startar kaféer som konkurrerar med det lokala konditoriet hamnar lägre än de kommuner som medvetet försöker låta bli att konkurrera med det privata näringslivet. På just den punkt som handlar om konkurrens med företagen har Ljusnarsberg stigit med hela 192 placeringar – och ligger nu på plats elva i landet – alltså bland de allra bästa.

Politiska prioriteringar kan – och ska – variera beroende på vem väljarna röstar på. Men oavsett politisk majoritet finns det skäl för kommunpolitiker att anstränga sig för att ha bra relationer med företagen. En kommunpolitiker som är ointresserad av att prata med företagen, sänker företagsklimatet. En kommunpolitiker som har en bra relation med företagen höjer företagsklimatet – även om han eller hon ibland måste fatta beslut som företagen inte gillar.

Mer läsning

Annons