Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu ska tågen börja gå som på räls

Går som tåget. Det är ett talesätt, som ändrat betydelse denna kalla och snörika vinter i Sverige.

Annons

I går grillades SJ:s vd Jan Forsberg och Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand av riksdagens trafikutskott. Det var två mycket ödmjuka höga befattningshavare som lovade bot, bättring och böter. Det hade inget annat val. Alla försök till (bort)-förklaringar hade klingat för döva öron.

Svenska tåg och rälsar tål inte snö. Så enkelt kan man sammanfatta orsaken till att två av tio tåg var försenade mer än fem minuter i januari. För tågen mellan Göteborg och Stockholm, som passerar Hallsberg, var siffrorna halsbrytande. Nästan vartannat tåg var försenat. Och detta på järnvägsnätets verkliga pulsåder, kopplingen mellan landets två största städer. Ironiskt nog var snabbtåget X 2000 den mest försenade tågtypen.

Förseningstatistiken är dessutom friserad, eftersom de inställda tågen inte räknas. Och det är ändå just dessa icke-tåg som skapar störst bekymmer för resenärerna.

För hundra år sedan bar tågen fram timmer och malm, grunden för vår rikedom. I dag är snabba och frekventa persontransporter avgörande för den moderna ekonomin. Tåg är också det mest säkra sättet att resa och dessutom oslagbart miljövänligt. Vilken kombination.

Vi behöver alltså tågen i allra högsta grad. Vi måste lita till tidtabellerna, precis som vi antas vara punktliga i arbetslivet för att inte stjäla andras tid och förspilla dyrbar produktion.

Kyla, snö och tåg som inte är byggda för att klara av detta klimat är orsaken till vinterns tågflopp, enligt de ansvariga. Inga direkta överraskningar. Infrastrukturminister Åsa Torstensson har mångmiljardbelopp att hantera. Hennes uppgift är nu att tydliggöra för Banverket och operatörerna vad som förväntas av ”hela svenska folkets järnväg”. SJ-Forsberg driver sin egen organisation genom att höja ersättningen för förseningar. Det är bra. Pengar är ett ytterst effektivt mått på affärsmässighet.

Sverige är inte ensamt om att ha sena tåg. Storbritannien har ungefär samma förseningstal denna vinter. Å andra sidan kan britterna skylla på att de blev överrumplade av vintervädret. Det kan inte vi.

Mer läsning

Annons