Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu väntar en knackig valrörelse

Annons
illustration: tecknar-olle

Den största samtalskampanjen i svensk politisk historia. Det var Socialdemokraternas planerade strategi inför valet i höstas. Så blev det också enligt Lena Baastad, S, kommunalråd i Örebro.

Nu ska det pratas politik igen i Örebro, förutom på gator och tog, även i trapphus och på förstukvistar. Socialdemokraterna håller fast vid sin prat-kampanj för den lokala valrörelse som nu drar i gång. Det är mycket konsekvent. Valresultatet från i höstas var inte direkt ett kvitto på att samtalet var en valvinnare. Men okej, örebrosossarna klarade sig bättre än på riksplanet.

Socialdemokraterna är i gott sällskap. Alla de lokala partierna satsar på att knacka dörr för att ”prata politik”. Det heter så när man vill övertyga väljarna om det förträffliga med de egna förslagen.

Visst är det sympatiskt att politiker och valarbetare vill träffa väljarna öra mot öra. Den första tolkningen är att det handlar om ödmjuka lyssnare beredda att omforma sina egna åsikter efter ett meningsutbyte med medborgarna. Till viss del är det säkert så, men det finns andra, betydligt mindre romantiska orsaker.

Medlemsantalen i partierna sjunker över tid. Socialdemokraterna tappade en tredjedel av sina medlemmar under 2000-talet och trenden är densamma för de övriga partierna, med några undantag. Miljöpartiet har klivit rejält framåt, särskilt under förra året, den tid då allt gick partiets väg.

Enbart medlemmar vinner inget val. Socialdemokraterna är fortfarande störst med i runda slängar 100 000 medlemmar i landet. I höstens riksdagsval röstade över 1,8 miljoner på S. Det innebär att på varje medlem går det 18 röster. Bästa utväxlingen på sin medlemskader har Moderaterna med 32 röster per medlem.

Förr kunde medlemmarna mobiliseras till valrörelsens och i sin närmaste krets nå ut med partibudskapen. Nu måste med nödtvång en del av dessa spontana samtal omformas till att bli dörrknackningskampanjerna.

Örebropartierna satsar på redan kända utspel till denna valkampanj. Det är förklarligt, om än lite tråkigt. Mest blir det jobb, ungdomsarbetslöshet, företagsklimat, skola, och äldrevård. Och säkert lite klimat och bussar.

Inför höstens val duellerade Lena Baastad, S, och Kent Persson, M, om jobb och företagande. Dessa föreställningar lär gå i repris. Problemet för de vankelmodiga väljarna är att denna fråga inte längre har någon höger-vänsterdimension på det kommunala planet. Båda sidor vill ha fler företag, att kommunens byråkrati ska förenklas och att tjänstemännen ska kasta sig på telefonen så fort det ringer.

Socialdemokraterna i Örebro måste byta in alla fall ut ett av sina vallöften; det om insatser till arbetslösa under 25 år från första dagen. Löftet villkorades med en rödgrön regering, och någon sådan blev det inte.

Det blir spännande att höra vilka som får sista ordet i Örebro under våren.

Mer läsning

Annons