Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Och 2012, 2013, 2014...

Annons
Illustration: Tecknar-Olle

Regeringen satsar ytterligare 800 miljoner på underhåll av järnvägen. Och det sker redan i år. Även om det formella beslutet tas i höst räknar Trafikverket med att börja förstärka underhållet redan nu. Signalsystem ska bli bättre. Växlsystem ska moderniseras. Utrustning ska bytas ut innan den är så dålig att den brakar ihop.

Men räcker det? Ja, om regeringen fortsätter att satsa ungefär lika mycket 2012, 2013, 2014, 2015 och så vidare ...

Håkan Westerlund som forskar om infrastruktur vid Kungliga tekniska högskolan har räknat ut att det skulle kosta åtta miljarder kronor att komma ikapp årtionden av bristande underhåll i järnvägsnätet. De enskilt största orsakerna till förseningar är fel i växlar och kontaktledningar.

Att Banverket får 800 miljoner redan i år innebär förhoppningsvis att en och annan resenär slipper irriterande förseningar. Men det kommer att krävas 800 miljoner kronor per år i tio år, för att arbeta bort alla de brister som finns.

Den goda nyheten är att allt inte handlar om växlar, kontaktledningar och signalsystem. Det finns en förståelse bland resenärer för att de tekniska systemen kan braka samman. Att då bjuda på en kopp kaffe eller en måltid kräver inga högteknologiska lösningar. Det kräver inte någon gigantisk plan som tar tio år att genomföra. Om ett tåg stannar mitt på banan måste tågoperatören och Banverket se till att passagerarna kan utrymmas inom rimlig tid – de ska inte behöva bli sittande i tre timmar. När det är förseningar ska passagerarna behandlas som vuxna människor och få relevant information, inte plågas av ständigt nya förseningsbesked. Sådant kan bli bättre nu. Det ska vi inte behöva vänta på.

Även Socialdemokraternas partiledning kallade till presskonferens om tågen på fredagen. Huvudbudskapet var att det är avregleringen som skapat kaos i tågtrafiken. Och Socialdemokraterna vill bygga fler spår.

Det råder utan tvekan kapacitetsbrist inom järnvägen. Antalet resenärer har sedan 2005 ökat med 50 procent.

Men det finns en risk att politiker gärna vill se tydliga framsteg i form av nya järnvägssträckor, snarare än att se till att växlarna fungerar på de järnvägar vi redan har byggt.

Ja, vi behöver mer kapcitet. Men det är rätt av regeringen att börja med underhållet.

Mer läsning

Annons